تولید صنعتی هیت سینکهای آلومینیومی با فناوری نانوی ایرانی

آلومینیوم و آلیاژهای آن به خاطر نسبت استحکام به وزن بالا و فرم‌پذیری خوبی که دارند در بسیاری از کاربردهای مهندسی استفاده می‌شوند. در صورتی‌که سطح آلومینیوم پوشش‌دهی شود، مقاومت به خوردگی، سایش و سختی سطح آن به‌صورت چشمگیری افزایش‌یافته و دامنه کاربرد آن گسترش می‌یابد و به انتخابی ایده‌آل برای طراحان صنعتی و مهندسان تبدیل می‌شود.

پوشش‌های نانوساختار خواصی جدید به آلومینیوم می‌بخشند
شرکت دانش‌بنیان نانوآبکار ایساتیس، به‌عنوان ارائه‌دهنده انواع خدمات آبکاری و پوشش‌های نانوساختار، توانسته با استفاده از پوشش‌های اکسیدی نانوساختار ضمن بومی‌سازی دانش ایجاد این پوشش‌ها، هزینه تولید و ایجاد آن‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کمتر کند.

وزن کم، استحکام بالا، تافنس زمینه و سختی سطحی بالا، مقاومت به خوردگی بالا، بهداشتی بودن و زیست‌سازگاری پوشش، پایداری و مقاومت بالای پوشش در مقابل اشعه فرابنفش، خواص نوری خوب و ضریب جذب و تشعشع بالا، خنثی بودن پوشش و نداشتن میل به واکنش‌پذیری، خواص عایقی دی‌الکتریک مناسب و هدایت گرمایی بالا، پایداری شیمیایی مناسب، چسبندگی بسیار بالای پوشش، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت به سایش بالا و قیمت تمام‌شده مناسب، از جمله مزایای استفاده از آلومینیوم با پوشش‌های نانوساختار اکسیدی در صنایع مختلف محسوب می‌شود.

این شرکت همچنین قادر است با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله رکتیفابرهای سوییچینگ، کنترل دقیقی در ایجاد این نوع پوشش‌ها داشته باشد و آن‌ها را با خواص مهندسی مطلوب با کاربرد موردنظر ایجاد کند.

کلکتور مقسم آب نانوپات، بوشن، مغزی و تبدیل‌های نانوپات، هیت سینک آلفا ناین و چرخ‌دنده‌های آلومینیومی نانوپات از جمله محصولات تولیدی اختصاصی ارائه‌شده در شرکت نانوآبکار ایساتیس از آلیاژهای آلومینیوم است.

این شرکت همچنین خدمات مختلفی در زمینه‌های آندایز سخت و نرمال آلومینیوم و پولیشینگ شیمیایی آلومینیوم ارائه می‌دهد.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم
شرکت نانوآبکار ایساتیس با اخذ گواهینامه برای فناوری ایجاد پوشش نانوساختار اکسیدی در کلکتور و بوشن، مغزی و پوشش نانوساختار آلومینای آندایز شده بر روی آلیاژ آلومینیوم مورداستفاده در هیت سینک حدود سه سال است که اقدام به تولید انبوه کلکتورهای نانوپات کرده و در زمینه مغزی و هیت سینک نیز در آستانه تولید و تجاری‌سازی این محصولات قرار دارد.

شرکت نانو آبکار ایساتیس توانسته علاوه بر دریافت گواهینامه نانومقیاس و کسب مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، پارک علم و فناوری یزد و مؤسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار ایرانیان، گواهی ثبت اختراع نیز برای تولید کلکتور با پوشش نانوساختار اکسیدی دریافت کند.

درحال حاضر میزان فروش این شرکت در رده کلکتورهای نانوپات حدود ماهیانه ۱۰ هزار انشعاب است و با افزایش ظرفیت تولید شرکت نانوآبکار ایساتیس تا ۲ ماه آینده، میزان تولید این محصول به ۳۰ هزار انشعاب در ماه خواهد رسید.

تاکنون ۱۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمینه تولید و فروش کلکتورهای نانوپات مشغول به‌کار شده‌اند.

در حال حاضر شرکت‌هایی همچون یزد لوله، پویا پایپ، یزد پلیمر و پخش‌کننده‌های انبوه لوازم تأسیساتی در یزد، کیش، اصفهان، تهران، مازندران، شهرکرد و … از این کلکتورها استفاده می‌کنند.

درباره محصولات شرکت نانوآبکار ایساتیس 

کلکتور نانوپات
کلکتور به معنی و مفهوم جمع‌کننده است و عمدتاً در تأسیسات ساختمان‌ها به‌عنوان مقسم مورداستفاده قرار می‌گیرد. کلکتورهای نانوپات را می‌توان برای جریان آب سرمایش و گرمایش مدار بسته و یا آب مصرفی و همچنین جهت عبور گاز با فشارهای بالا مورداستفاده قرار داد. به‌علاوه، کلکتورهای سایز بزرگ نانوپات را می‌توان در موتورخانه‌ها و محیط‌های دارای خوردگی بالا شامل محیط‌های دریایی و نفت و گاز نیز استفاده کرد.

معمولاً کلکتورها از فولاد سیاه، گالوانیزه و یا برنج ساخته می‌شوند و برای جریان آب سرمایش و گرمایش مداربسته و یا آب مصرفی و گاهی جهت عبور گاز مورداستفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است عبور آب در فولاد سیاه به‌مرور موجب خوردگی شده و عمر سرویس‌دهی کوتاه خواهد بود و کلکتورهای برنجی که معمولاً نیاز به آبکاری دارد، از نظر وزن بسیار سنگین‌تر و از نظر قیمت گران‌تر تمام می‌شوند. لذا جهت برطرف کردن نواقص فوق می‌توان از کلکتورهای نانوپات استفاده کرد.

شرکت نانوآبکار ایساتیس توانسته با توجه به نیاز بازار و ضعف‌ها و کمبودهایی که بخش تأسیسات در زمینه کلکتورهای فلزی دارد، دامنه وسیعی از سایز و انشعاب‌ها را ارائه کند. همچنین این شرکت درنظر دارد با توجه به نیاز پروژه‌ها، کلکتورهای کاملاً سفارشی مطابق با نقشه درخواستی را ساخته و تحویل دهد.

بوشن مغزی نانوپات
برای ساخت بوشن‌های فلزی رزوه‌ای داخل لوله‌های pp (پلی‌پروپیلن) که معمولاً جهت آب‌رسانی سرد و گرم مصرفی استفاده می‌شود تاکنون از برنج استفاده می‌شد که وزن و قیمت آن‌ها بالا بود. شرکت نانوآبکار با تکیه بر آزمایش‌های انجام شده درنظر دارد به جای برنج از آلیاژ آلومینیوم پوشش داده شده استفاده کند. در این صورت این قطعات از نظر مقاومت به خوردگی و سایش و قیمت تمام شده مناسب‌تر خواهد بود.

مغزی و تبدیل نانوپات
ضعف مغزی و تبدیل‌های برنجی، دقیقاً همانند کلکتور و پوشش برنجی، وزن سنگین و قیمت بالای این آلیاژ است. با تبدیل آن‌ها به آلومینیوم پوشش داده شده، وزن و قیمت محصول کاهش یافته، درحالی‌که کارایی آن افزایش می‌یابد.

اصولاً درحال حاضر برای ساخت کلکتورهای مقسم آب و بوشن‌ها از آلیاژهای برنج با پوشش کروم روی سطح آن استفاده می‌شود.
برنج آلیاژی از مس و روی است که معمولاً حاوی قلع و آرسنیک نیز است. آرسنیک عنصری بسیار سمی است. به خصوص موقعی که به‌صورت وارد شده در آب شرب باشد. همچنین پوششی از جنس کروم که بر روی قطعات مذکور قرار می‌گیرد دارای مشکلات زیست‌محیطی بسیاری است. چنان که اشاره شد قیمت بالای برنج به همراه وزن بالای آن نیز از مشکلات عمده محصولات ساخته شده با این آلیاژ است.

در تولید کلکتورهای مقسم آب و بوشن مغزی اتصالات پلیمری که در ساخت آن‌ها هم‌اکنون از آلیاژهای برنج استفاده می‌شود، مقاومت به سایش پایین، چگالی بالا و نسبت استحکام به وزن کم ضعف‌های عمده این محصولات هستند که با انتخاب صحیح آلیاژ آلومینیوم و ایجاد پوشش‌های نانوساختار اکسیدی بر روی سطح این فلز تمام ضعف‌های ذکر شده در محصولات مرتفع می‌شود.

مزایای کلکتور، بوشن، مغزی و تبدیل‌های نانوپات نسبت به محصولات مشابه برنجی
سختی: سختی کلکتورهای نانوپات در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ویکرز، معادل ۶۵ تا ۷۰ راکول سی، است. درحالی‌که سختی برنج در بهترین شرایط تمپر و ترکیب از ۲۰۰ ویکرز تجاوز نمی‌کند.

مقاومت در برابر سایش: پوشش کلکتورهای نانوپات با چسبندگی و سختی بالایی که دارند سطح قطعه را در برابر سایش به شدت مقاوم می‌کنند. همچنین از آنجایی که ماهیت پوشش سرامیکی است، در کوبل‌های سایشی که طرف مقابل فلز باشد، ضریب اصطکاک پایین‌تری نسبت به کوبل‌های فلز ـ فلز از خود نشان داده که خود منجر به افزایش بیشتر مقاومت به سایش می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی: آلومینیوم ذاتاً فلزی مقاوم به خوردگی است و با پوشش آلومینایی، مقاومت به خوردگی آن جزو بهترین‌ها در آلیاژهای مهندسی قرار می‌گیرد. در مقایسه با برنج، علاوه بر این که انواع خوردگی نظیر خوردگی انتخابی برای آلومینیوم نگران‌کننده نیست، به لطف پوشش اکسیدی ضخیم کلکتورهای نانوپات، مقاومت به خوردگی یکنواخت این کلکتورها به مراتب بالاتر است.

همان‌طور که نمودار حاصل از آزمون پلاریزاسیون تافل برای کلکتورهای برنجی، آلومینیومی ساده و نانوپات که توسط آزمایشگاه متالورژی رازی انجام شده است نشان می‌دهد، جریان خوردگی برای کلکتورهای نانوپات کمترین مقدار است که این نشان‌دهنده مقاومت به خوردگی بالاتر کلکتورهای نانوپات نسبت به کلکتورهای برنجی و آلومینیومی است. گفتنی است که اختلاف‌ها در این زمینه قابل‌توجه بوده؛ به‌طوری‌که مقاومت کلکتورهای نانوپات تقریباً ۱۰ برابر کلکتورهای برنجی و بیش از ۱۰۰ برابر کلکتورهای آلومینیومی است.

خنثی بودن از نظر شیمیایی: برنج از آلیاژهای مس است. مس در حالت خالص مقاوم به خوردگی است، نه در حالت آلیاژی. همچنین مس در محیط‌های اسیدی به‌راحتی خورده می‌شود. در مقابل، کلکتورهای نانوپات مقاومت به مواد شیمیایی بسیار بالاتر و میل به ترکیب شدن بسیار کمتری دارند، زیرا لایه‌های سطحی آلومینیوم با اکسیژن ترکیب شده و فلز از حالت فعال خارج شده است.

زیست سازگاری: پوشش‌های نانوساختار اکسیدی کلکتورهای نانوپات از جهت زیست سازگاری بسیار امن به حساب می‌آیند. همچنین این نوع پوشش‌ها قابلیت بازیافت بدون کوچک‌ترین خطری برای محیط‌زیست را دارند.

تسهیل در تمیزکاری، مقاومت در برابر رسوب نمک‌ها و محصولات خوردگی: از آنجایی که پوشش‌های اکسیدی کلکتورهای نانوپات از نظر شیمیایی خنثی و مقاوم به خوردگی هستند، تمایل واکنش به ایجاد رسوب و محصولات خوردگی در آن‌ها کم است. همچنین موادی که به‌صورت رسوب نمکی در آب وجود دارند، نیاز به سطحی فعال جهت راسب شدن دارند که این سطح فعال از طریق پوشش‌های ایجاد شده بر روی کلکتورهای نانوپات در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

هیت سینک آلومینیومی آلفاناین
هیت سینک عایق الکتریکی و هادی حرارتی است؛ بنابراین می‌تواند به‌صورت مشترک برای چیپ‌هایی که پایه متصل به قسمت دفع حرارت دارند استفاده شود. در این حالت احتمال برق گرفتگی، اتصال به دیگر قطعات، اتصال به برد، جرقه و آتش‌سوزی و … به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین در این هیت سینک ضریب تشعشع به‌صورت محسوسی افزایش‌یافته و انتقال حرارت از این طریق افزایش می‌یابد.

سطح هیت سینک سخت و بسیار مقاوم به خوردگی می‌شود که هرچند در مورد رادیاتورهای هوا خنک مزیت مهمی محسوب نمی‌شود اما در مورد رادیاتورهای آب خنک (سیال دیگر) یک ارجحیت کلیدی به حساب می‌آید.

هیت سینک‌های آلومینیومی به روش اکستروژن هم‌اکنون درون کشور تولید می‌شوند؛ اما شرکت نانوآبکار ایساتیس قصد دارد این هیت سینک‌ها را به‌صورت سفارش اختصاصی تهیه کرده و پس از پوشش‌دهی با نانوساختار اکسیدی به بازار عرضه کند.

شرکت دانش‌بنیان نانوآبکار ایساتیس، به‌عنوان ارائه‌دهنده انواع خدمات آبکاری و پوشش‌های نانوساختار، توانسته ضمن بومی‌سازی دانش ایجاد این پوشش‌ها، هزینه تولید و ایجاد آن‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کمتر کند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی شرکت نانوآبکار ایساتیس، به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.