فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه میزبان محصولات نانویی ایرانی

از ابتدای آبان عرضه رسمی کالاهای دانش‌بنیان حوزه فناوری نانو در شعب فروشگاه رفاه آغاز شده است و در حال حاضر این کالاها در شعب تهرانسر، پیروزی، تهرانپارس و شیان در شهر تهران به فروش می‌رسند.

با توجه به مطالعات انجام شده سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در فروش کالای مصرفی در کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن و غیره بیش از ۷۰% است. این درحالی است که این عدد در کشور ایران بسیار پایین است و با گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سرعت در حال افزایش است. فرهنگ جامعه برای خرید کالا نیز در حال تغییر است و این موضوع موجب افزایش گرایش جامعه برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده است.

ستاد توسعه فناوری نانو با هدف توسعه بازار محصولات نانویی، افزایش فروش و ایجاد کشش بازار، کمک به شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان حوزه نانو، عرضه و معرفی کالاهای نوین، عرضه کالای با کیفیت نانویی و ایجاد اعتماد در مصرف‌کنندگان تفاهم‌نامه‌ای را با فروشگاه رفاه منعقد کرده است.

طبق این تفاهم‌نامه، فروشگاه رفاه امکانات و بستر عرضه محصولات را فراهم می‌کند و ستاد توسعه فناوری نانو کمک به توسعه سبد محصولات نوین و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده و ارتقا سطح کیفی محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.

کالاهای دانش‌بنیان به‌دلیل دانش فنی به کار رفته گاهاً دارای قیمت بالاتری نسبت به کالاهای مرسوم هستند. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برندهای بسیار معروف، قدرتمند و با سابقه حضور پررنگ دارند. در این شرایط برای جلب نظر مشتری لازم است تا محصول به صورت مناسب به مشتری معرفی شود، از طرفی جامعه از کالاهای جدید و نوظهور در صورت شناخت کارایی و اعتماد به کیفیت استقبال می‌کند. تاکنون استقبال از کالا‌های نانویی در فروشگاه رفاه مناسب بوده است و برنامه تبلیغ میدانی این کالاها در سطح فروشگاه‌ها در حال افزایش و توسعه است.

انتخاب کالاها برای فروش در فروشگاه رفاه براساس معیارهای مشخصی انجام می‌شود که شامل مجوزهای لازم، گواهی نانومقیاس، میزان توان تولید، شرایط کمی و کیفی کالا، نوع و شکل بسته‌بندی، قیمت‌گذاری و سابقه کیفیت کالا است.

در حال حاضر حدود ۴۰ شرکت فعال در حوزه فناوری نانو با بیش از ۳۰۰ کالا برای عرضه در فروشگاه رفاه وجود دارند که بر طبق بررسی انجام شده حدود ۱۵۰ کالا از ۱۵ شرکت شرایط حضور را دارند. این محصولات در سه دسته زیر عرضه می‌شوند:

آرایشی بهداشتی: شامل، انواع مایع دستشویی، ظرفشویی، پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده، ماسک بهداشتی و…
لوازم خانگی: شامل لوازم آشپزخانه، خودرویی و…
منسوجات: شامل انواع البسه مردانه، زنانه، بچه‌گانه و…

به منظور اجرایی شدن این تفاهم‌نامه و با توجه به توافق فروشگاه رفاه و ستاد نانو، شرکت مهندسی نوآوران ژرفانگر به عنوان کارگزار برای پیگیری امور درنظر گرفته شد. این شرکت در حال پیگیری و رفع موانع و معایب موجود مانند مجوزها، بسته‌بندی و…، ارائه مابقی کالاها و همچنین شناسایی کالاها و شرکت‌های جدید برای افزایش سبد محصولات است.

انتخاب کالاهای مناسب برطبق معیارهای مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو و فروشگاه رفاه، ارائه مشاوره‌های تخصصی و کمک به رفع نواقص و دریافت مجوزها و تایید کالا بر طبق معیارهای مصوب، تسهیل فرآیند عرضه کالا و افزایش سرعت توزیع و تجمیع کالاها، کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و تبلیغات برخی از مسئولیت‌های شرکت مهندسی نوآوران ژرفانگر در مسیر اجرای این طرح است.

گفتنی است فروشگاه زنجیره‌ای رفاه دارای بیش از ۲۱۰ شعبه در سراسر کشور است، این شعبه‌ها از نظر ابعاد و کالاهای قابل عرضه و جامعه مشتریان با هم تفاوت‌های زیادی دارند. در حال حاضر هدف، توزیع کالا در شعبی است که سبد کالای بیشتری از نظر تعداد کالا و تنوع بپذیرند. در حال حاضر شعب اصلی استان تهران تحت پوشش هستند و هماهنگی برای توزیع کالا در شعب اصلی مراکز استان‌ها نیز انجام شده است در شهر تبریز نیز در سه شعبه ۲۹ بهمن، پالادیوم و لاله عرضه کالا در حال انجام است و به زودی عرضه کالا در شهرهای ارومیه، مشهد، کرج، رشت آغاز خواهد شد. همچنین توزیع کالا در شعب استان‌های مازندران، اصفهان، یزد و… در حال بررسی و هماهنگی است. در این طرح توزیع کالاها در تمام استان‌های کشور موردنظر است.