تولید صنعتی نانورنگ‌های ترافیکی در کشور

مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری آسیا می‌گوید که این شرکت از توانمندی طراحی محصول براساس نیاز مشتری برخوردار است. شرکت پیشگامان فناوری آسیا چند سالی است که نانورنگ‌های ترافیکی خود را به بازار داخلی عرضه کرده و این رنگ‌ها در حال حاضر در جاده‌ها و خیابان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

حسین دیبایی اصل، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «چندی پیش یکی از شرکت‌های مطرح تولیدکننده پمپ در خاورمیانه برای پوشش‌دهی محصولات خود با مشکلاتی مواجه شده بود که با پوشش‌های رایج در بازار این مشکل رفع نمی‌شد. مسئله این شرکت در بخش تحقیق و توسعه ما مطرح و در نهایت محصولی متناسب با شرایط پمپ‌های این شرکت طراحی و تولید شد. این یک مزیت برای ما است که می‌توانیم برای شرایط مختلف مورد نظر صنایع محصول طراحی کنیم.»

مهندس دیبایی می‌افزاید: «رنگ‌های ترافیکی نانویی پیشگامان فناوری آسیا نسبت به محصولات خارجی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند به طوری‌که مورد توجه چندین شرکت خارجی نیز قرار گرفته است. چندی پیش نمونه‌هایی برای یک شرکت ترکیه‌ای ارسال شد که پس از آزمایش‌های متعددی که روی این نمونه انجام شد، رنگ ترافیکی نانویی پیشگامان فناوری آسیا مورد تایید این شرکت ترک قرار گرفت. هرچند که سفارش ۷۰ تُن رنگ به ما داده شده اما به دلیل شرایط کرونایی امکان ارسال نداشتیم. امیدواریم به زودی شرایط برای صادرات بهتر شود.»

لازم به‌ذکر است که رنگ‌های ترافیکی معمولی موجود در ایران همواره با ضعف‌هایی همچون کوتاهی دوره‌ عمر و مقاومت پایین در برابر سایش و خراش مواجه بوده‌اند. بهبود این ویژگی‌ها از طرف ادارات و شهرداری‌ها نیز همواره مورد تأکید و درخواست بوده است. ارتقای این ویژگی‌ها، علاوه بر کارکرد بهتر و افزایش ایمنی، با طولانی کردن دوره‌های رسیدگی، باعث کاهش هزینه‌های مالی مربوطه می‌شود. مهم‌ترین نتیجه‌ کاربرد نانورنگ‌ترافیکی لوتوس، ارتقای ایمنی ترافیکی و حمل‌ونقل است؛ چرا که بدون خط‌کشی و علامت‌گذاری افقی بر روی جاده، رانندگی عملاً کار بسیار پرخطری خواهد بود. افزایش طول عمر رنگ باعث کاهش هزینه‌های اجرای مجدد آن می‌شود که این موضوع در امر خط‌کشی بالاترین بخش از هزینه را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت پیشگامان فناوری آسیا با به‌کارگیری نانوذرات در ساختار رنگ‌های ترافیکی خود، موفق به تقویت ساختار زنجیره‌ی پلیمری رنگ و بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی در لایه‌ نهایی‌ این رنگ‌ها شده است. بدین ترتیب رنگ‌های ترافیکی با مقاومت بالا در برابر سایش و خراش و ماندگاری قابل توجه بر سطوح معابر تولید شده است.