جلوگیری از فروپاشی ساختمان‌ها در آتش‌سوزی با فناوری نانوی ایرانی

بروز آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه به ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران می‌تواند فاجعه‌بار باشد. اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان‌ها در کنار استفاده از مصالح سوختنی و توسعه شبکه‌های انرژی، برق و گاز، سبب افزایش احتمال آتش‌سوزی در ساختمان‌ها شده است. ایمنی ساختمان در برابر حریق و آتش‌سوزی از موارد مهمی است که بایستی از زمان طراحی و شروع به کار ساختمان‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

محافظت از سازه‌ها در برابر آتش
یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در طراحی ساختمان، تأمین ایمنـی در برابـر آتـش اسـت. برای تأمین ایمنی و مقـاوم‌سـازی ساختمان در برابر آتش، لازم است از مصالح مناسب در سازه و نازک‌کاری ساختمان استفاده شود. بنابراین طراح بایـد از مشخصات مصالح و سیستم‌های ساختمانی در برابر آتش مطلع باشد و انتخاب مناسـب را متناسـب بـا مشخصـات ساختمان انجام دهد. مقاومت اسکلت ساختمان در برابر حرارت زیاد ناشی از حریق به این دلیل است که سازه تأثیر حرارت بالا، مقاومت خود را از دست ندهد تا افراد و ساکنان ساختمان با اطمینان از پایداری ساختمان از آن خارج شوند. برای این هدف در بسیاری از مواقع نیاز است تا از پوشش‌های محافظت‌کننده برای مقاوم‌سازی اجزای ساختمان در برابر آتش استفاده شود.

فناوری نانو حریفی سرسخت در مقابل آتش‌سوزی
شرکت رنگ و رزین الوان با بهره‌گیری از دانش روز دنیا در حوزه فناوری نانو موفق به تولید پوشش معدنی پایه سیمانی محافظت‌کننده در برابر آتش مطابق با استانداردهای معتبر بین‌المللی شده است.

المان‌های فولادی مورداستفاده در سازه‌های ساختمانی در دمای تقریبی ۵۳۰ درجه سانتی‌گراد به نقطه نرمی رسیده و تغییر شکل می‌دهند. بتن استاندارد نیز در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد دچار گسیختگی و افت شدید خواص مکانیکی و حتی ترکیدگی و فروپاشی می‌شود.

عملکرد اصلی پوشش‌های ضدحریق ایجاد تأخیر در رسیدن دمای سازه به دمای بحرانی در هنگام وقوع آتش‌سوزی است؛ به نحوی که بتوان قبل از فروپاشی ساختمان عملیات اطفا را به پایان رسانده و نفرات محبوس را از درون سازه نجات داد. استفاده از پوشش سیمانی ضدحریق حاوی نانوذرات تا ۱۵۰ دقیقه زمان تخریب سازه ساختمان را به تاخیر می‌اندازد.

پوشش معدنی پایه سیمانی محافظت‌کننده در برابر آتش تولیدی شرکت الوان مطابق با استانداردهای بین‌المللی معتبر این حوزه برای محافظت سازه‌ها در برابر حریق طراحی شده است.

خواص مکانیکی بهینه، چسبندگی مناسب، مقاومت بالا در برابر حریق، ایجاد تأخیر حرارتی فوق‌العاده و عدم ایجاد هرگونه دود یا گازهای سمی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول است.

به‌کارگیری فناوری نانو در تولید پوشش معدنی پایه سیمانی محافظت‌کننده در برابر آتش موجب بهبود خواص مکانیکی، زمان گیرش، ایستایی و مقاومت حرارتی این محصول شده است.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم
شرکت تعاونی تولید رنگ و رزین الوان از سال ۱۳۶۰، فعالیت خود را آغاز کرده و با ارزیابی و بررسی مواد اولیه، تکنولوژی و خدمات جدید، محصولات و فرآیندهای تولید را بهبود بخشیده است و به دلیل بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز و نوآوری توانسته به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهد.

محصول پوشش معدنی پایه سیمانی محافظت‌کننده در برابر آتش شرکت الوان (AFC-400)، علاوه بر دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو موفق به دریافت گواهینامه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز شده است.

بزرگ‌ترین چالش در مسیر طراحی و تولید این محصول نبود آزمایشگاه اکرودیته در داخل کشور بوده و به همین علت شرکت رنگ و رزین الوان ناگزیر از صرف هزینه‌های ارزی بسیار زیاد در خارج از کشور، برای انجام آزمون‌های عملکرد محصول در شبیه‌سازی مقیاس کامل (EN 13381-4)، بوده است.

لازم به ذکر است که در به‌کارگیری این محصول می‌بایست حتماً از مشاوره کارشناسان این شرکت و جداول ضخامت پوشش بهره گرفت.

درباره پوشش ضدحریق سیمانی الوان
پوشش ضدحریق سیمانی الوان را می‌توان برای محافظت در برابر انواع حریق و انفجار ناشی در مواردی همچون ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و آموزشی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و استخرها، انواع سازه‌های بتنی و فولادی، صنایع پتروشیمی، سوله سوخت، مراکز صنعتی شیمیایی، تونل‌ها، کارخانجات صنعتی و هتل‌ها و بیمارستان‌ها به کار برد.

پوشش معدنی پایه سیمانی محافظت‌کننده در برابر آتش الوان قابلیت رقابت با محصولات مطرح وارداتی را دارا بوده و در مقایسه با آن محصولات، می‌توان به ویژگی‌هایی مانند ضخامت اجرایی موردنیاز کمتر (عایق‌کاری حرارتی بهتر)، ایستایی بهتر، دوام بالاتر، استحکام بیشتر و سرعت سخت شدن بسیار بالا در محصول تولیدی شرکت الوان اشاره کرد.

واحد تحقیق و توسعه (R&D) در این شرکت فقط در زمینه ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر فعالیت نمی‌کند بلکه ارائه راهکارهای جدید برای محافظت بهتر و طولانی‌تر از دارایی‌های با ارزش شخصی، ملی و تجاری، از خانه‌ها گرفته تا کارخانه‌ها، از جاده‌ها و پل‌ها تا مبلمان و اثاثیه، از قایق‌ها و کشتی‌ها تا پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف را سرلوحه کار خود قرار داده است.

گفتنی است که متخصصان واحد تحقیق و توسعه این شرکت مجموعه‌ای از رنگ‌های تقویت‌شده با تکنولوژی نانو را نیز طراحی و ارائه کرده‌اند که در مقایسه با رنگ‌های معمولی از پایداری و ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و هرکدام دارای خواص منحصربه‌فردی است که از جمله آن‌ها می‌توان به محافظت در برابر آتش، محافظت در برابر امواج الکترومغناطیس، محافظت در برابر آب، ضدقارچ و ضدباکتری بودن رنگ‌ها، قابلیت تنفس، دوام در شرایط محیطی نامساعد و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.