نانورنگهای ضدباکتری، راهکارفناوری نانو برای معضل عفونت‌های بیمارستانی

هرساله نزدیک به ۴۰ هزار نفر در کشور در اثر عفونت‌های بیمارستانی جان خود را از دست می‌دهند که این آمار از آمار تصادفات جاده‌ای بیشتر است. عفونت بیمارستانی، به دنبال بستری شدن بیمار در بیمارستان، ایجاد می‌شود که با میزان مرگ و میـر قابل‌توجهی همـراه اسـت و بـه هزینـه‌هـای درمـانی مـی‌افزایـد.

زمان زیادی تا نابودی کامل عفونت‌های بیمارستانی باقی نمانده!
عفونـت‌هـای بیمارستانی، اغلـب مربـوط بـه ارگانیسم‌هایی هستند، که یا نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند یا مقاوم می‌شـوند. تقریبـاً ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران پذیرفته شده به بیمارستان، دچار یک نوع عفونت می‌شوند.

عفونت‌های بیمارستانی به دلیل عدم ضدعفونی صحیح دستگاه‌ها، تجهیزات و امکانات پزشکی رخ می‌دهد. برخی از تجهیزات به دلیل وجود مدارات الکتریکی و یا ویژگی‌های ساختاری شرایط ضدعفونی کردن را ندارند و یا نادیده گرفته می‌شوند که این خود سبب تجمع و رشد باکتری‌های مضر و عفونت‌ها می‌شود. اما این امکان وجود دارد که با استفاده از رنگ‌های پودری آنتی‌باکتریال این بخش از عفونت‌های بیمارستانی تا نزدیک به صد درصد نابود شوند.

راهکار فناوری نانو برای معضل عفونت‌های بیمارستانی
شرکت دانش‌بنیان رنگین نانوساختار در امر تولید و تجاری‌سازی رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال با فناوری نانو به موفقیت دست یافته و به این وسیله گامی مؤثر در راه حفظ سلامت عمومی بیماران و عموم جامعه برداشته است.

این محصول با استفاده از نانوذرات مؤثر توانایی نابود کردن ۹۹.۹۹ درصد باکتری‌های گرم مثبت و منفی از خانواده‌های E.Coli و استافیلوکوکوس‌ها را دارد که به عفونت‌های بیمارستانی معروف‌اند.

این نوع پوشش‌های نانویی برای پوشش‌دهی کلیه تجهیزات و وسایل فلزی بیمارستان‌ها، تخت و کمد و ترولی‌ها، یونیت‌ها و کیت‌ها، کلین روم‌ها، مبلمان و هتلینگ بیمارستانی کاربرد دارند.

این محصول همچنین برای پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی لوازم آشپزخانه، بدنه یخچال و ماشین لباس‌شویی، ظروف نگهداری حبوبات، پکیج و شوفاژ، لوازم آموزشی، تجهیزات ورزشی، تجهیزات مدارس، تجهیزات کلینیکی، کابین آسانسور و… کاربرد دارد.

از جمله مزایای محصول تولیدی در شرکت رنگین نانوساختار در مقایسه با دیگر محصولات مشابه می‌توان به خواص آنتی‌باکتریال، خواص فیزیکی و شیمیایی بهبود یافته، قیمت مناسب و توانایی نمونه‌سازی براساس نیاز و چالش مشتری اشاره کرد.

 تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم
رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال دارای گواهی ثبت اختراع داخلی، پتنت جهانی، گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو و آزمایشگاه استاندارد است.

گفتنی است که رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال رنگین نانوساختار به‌عنوان طرح برتر سطح اول اولین فن‌بازار دانشگاه آزاد در سال ۹۷ انتخاب شد. همچنین دکتر مهدی رحمانی؛ مدیرعامل این شرکت برای انجام تحقیقات و پروژه‌های نانوفناوری به روی رنگ‌های پودری به‌عنوان فناور برتر سال ۱۳۹۷ دانشگاه آزاد کشور برگزیده شد.

این شرکت توانایی تولید و تأمین سالیانه ۲۰۰ تن محصول آنتی‌باکتریال را دارا است و در حال حاضر ۹ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۳۰ نفر به‌صورت نمایندگی و کارگزاری در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

از دیگر محصولات تولید شده در این واحد می‌توان به رنگ پودری ضدخوردگی، مبدل زنگ آهن لارماپوشش آب پایه، بتونه آستری و سیلر آب پایه مخصوص صنعت چوب و نانوذرات اکسیدروی اشاره کرد.

شرکت رنگین نانوساختار مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد رودهن، در سال ۱۳۹۵ تأسیس و از همان سال با شرکت در نمایشگاه‌ها و فن‌بازارهای تخصصی اقدام به معرفی محصولات خود به صنایع هدف کرده است. نمایشگاه نانو تهران، سوژو چین، توکیو ژاپن، سئول کره جنوبی، شانگهای چین، بیمارستان‌سازی تهران و… از جمله نمایشگاه‌هایی است که رنگین نانوساختار در آن‌ها حاضر بوده است.

این شرکت دارای ۱۰ اختراع، ۳ پتنت، چندین تأییدیه از آزمایشگاه‌های داخلی، آزمایشگاه micom کانادا، آزمایشگاه فاینی بولدینگ متریال شانگهای، HH چین و mpm چین است.

درباره رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال شرکت رنگین نانوساختار 
رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات، ترکیبی شامل پلیمرهای پلی‌استر و اپوکسی فوق اشباع جامد، عوامل پخت، جاری‌کننده‌ها، ادیتیوها و رنگدانه‌ها در ابعاد میکرومتر و نانوذرات مؤثر کمتر از ۵۰ نانومتر است.

این عناصر در یک فرآیند سه مرحله‌ای شامل هموژنیزاسیون، ملتینگ ـ اکسترودینگ و آسیاب در شرایط دمایی خاص تشکیل یک ترکیب یکنواخت (فاین پودر) می‌دهند. این پودر با تکنیک الکترواستاتیک روی سطح فلزی نشانده شده، در کوره با دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه تبدیل به یک لایه فیلم یکنواخت با خواص فیزیکی و شیمیایی فوق‌العاده عالی خواهد شد.

به گفته مسئولان شرکت رنگین نانوساختار این شرکت در روند تولید و تجاری‌سازی رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات با مشکلاتی نیز مواجه بوده و هست که از آن جمله می‌توان به عدم اعتماد به فناوری‌نانو در برخی سطوح مدیریتی و تجاری، مشکلات گمرکی به علت نبود کد تعرفه برای نانومواد برای صادرات محصول، مقاومت شرکت‌های مصرف‌کننده در برابر خرید محصول فناوری پیشرفته به علت نبود الزام در قوانین و استانداردهای تجهیزات پزشکی و تغییرات شدید قیمت مواد اولیه طی ۶ ماه گذشته اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی شرکت رنگین نانوساختار به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.