تولید صنعتی شیشه های نما و دکوراسیون داخلی با فناوری نانو

استفاده از شیشه‌ در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته است. شیشه می‌تواند علاوه بر تامین کردن نور محیط، باعث ارتباط بصری داخل ساختمان با محیط بیرونی شود و به همین دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با داشتن شناخت صحیح از نور و انتخاب شیشه مناسب می‌توان تاثیر قابل توجهی بر زیبایی فضا، آرامش ساکنان و هزینه‌های سرمایش و گرمایشی ساختمان داشت.

شیشه رفلکس از شیشه‌های با کاربرد فراوان است و به دلیل تنوع رنگی و مزیت‌های بسیاری که دارد یکی از اولین انتخاب‌ها است.

شیشه دوجداره نیز در واقع ترکیبی از دو یا چند لایه شیشه است که فاصله بین آن‌ها با هوای خشک یا انواع دیگر گازها پر می‌شود. طی فرآیند ساخت، با استفاده از اسپیسر آلومنیوم که داخل آن از سیلیکاژل پر شده و توسط چسب بوتیلی، شیشه به اسپیسر آلومنیومی چسبانده می‌شود و در نهایت به وسیله چسب پلی‌اورتان و چسب سیلیکون دور آن پوشش داده می‌شود. ذخیره انرژی و روشنایی مطلوب از مزایای این نوع شیشه‌ها است.

ردپای فناوری نانو در تولید شیشه‌های رفلکس
گروه صنعتی شیشه کاوه با تولید مجموعه‌ای از شیشه‌های دوجداره و رفلکس در رنگ‌های مختلف و با استفاده از فناوری نانو توانسته محصولاتی با کارکردهایی بسیار فراتر از شیشه‌های دوجداره و معمولی عرضه کند.

شیشه‌های رفلکس کاوه که مطابق با فناوری پیشرفته PVD و با لایه‌نشانی اکسیدهای فلزی یا سرامیکی بر روی سطح شیشه ساده یا رنگی تولید می‌شوند، به طور گسترده در ساختمان‌ها، هتل‌ها و ورودی‌های شیشه‌ای و عموما به صورت لمینیت و سکوریت و دوجداره مورداستفاده قرار می‌گیرند. این پوشش‌ها با دوام و مقاوم بوده و استانداردهای بین‌المللی همانند EN1096 را رعایت کرده و گزینه مناسبی برای معماری نوین هستند. همچنین استفاده از فناوری نانو از عبور اشعه‌های مضر خورشید جلوگیری کرده و اشعه IR را تا حد زیادی کنترل می‌کند.

این گروه صنعتی توانسته علاوه بر دریافت گواهی‌نامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، استاندارد ملی ایران و گواهینامه‌هایOHSAS، ISO و CE را نیز دریافت کند.

شیشه‌های رنگارنگ با کاربردهای مختلف
شیشه رفلکس در رنگ‌های بسیاری در دسترس است که می‌توانند به تنهایی یا به صورت شیشه لمینیت، شیشه سکوریت یا دو جداره مورداستفاده قرار گیرند.

شیشه‌ها در رنگ‌های سفید، برنز، آبی، دودی، سبز و مسی در ساختمان و صنایع دکوراسیون، خودرو، آینه، ایمنی و… استفاده می‌شوند.

این شیشه‌ها با نشاندن لایه‌ای از اکسید فلزات روی شیشه فلوت ساده تولید می‌شوند. تمامی فرآیند لایه‌نشانی در خلأ با ایجاد یک لایه فلزی و یا ترکیبی بر روی سطح شیشه انجام می‌گیرد. پوشش ایجاد شده به صورت لایه سخت روی شیشه نشانده می‌شود و قابلیت‌های مختلفی از جمله مقاومت در برابر خم کردن و مقاوم‌پذیری توسط حرارت را دارا است.

شیشه‌های رفلکس دودی و سبز که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته لایه‌نشانی تولید می‌شوند، در نواحی گرمسیری و در ساختمان‌های شیشه‌ای در مقیاس بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند. این شیشه‌ها به روش PVD و با کیفیت بالا همراه با گواهی CE Mark، مطابق با استاندارد ISIRI ایران و استاندارد EN1096 اروپا تولید می‌شوند.

شیشه‌های رفلکس آبی و صورتی نیز با لایه‌نشانی اکسید فلزی و سرامیکی بر روی سطح شیشه پوشش داده می‌شوند. پوشش ایجاد شده دارای ساختار پیچیده‌ای است و لذا سیستم لایه‌نشانی بایستی ظرفیت تولید و دقت کنترل فنی بالایی داشته باشد.

قابلیت برش، خم کردن، حرارت دادن و قابلیت لمینیت شدن بدون ایجاد آسیب به لایه روی شیشه، جلوگیری از تابش نور زیاد در طول روز، جلوگیری از عبور اشعه‌های مضر خورشید، کنترل اشعه IR تا حد زیاد، ایجاد محیط و فضای سالم برای زیباسازی شهر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کنترل مؤثر انرژی از ویژگی‌های این محصولات است.

این نوع شیشه‌ها طیف‌های مختلف اشعه‌های UV خورشیدی را بازتاب می‌کنند ولی باعث تغییر رنگ وسایل منزل نمی‌شوند.

از آنجا که لایه‌نشانی به روش Soft Coating است پوشش سطح شیشه مستحکم و مقاوم در برابر خراش است.

فعالیت‌های گروه صنعتی شیشه کاوه
گروه صنعتی شیشه کاوه در قالب سه شرکت شیشه فلوت کاویان، آسا فلوت و کاوه فلوت اقدام به طراحی و تولید محصولات متنوعی از شیشه کرده است.

این گروه با سه خط پیشرفته تولید شیشه‌های پوشش‌دار با فناوری نانو موفق به ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۲۰۰ نفر شده است و به دلیل داشتن سبد کامل این محصولات، توان رقابتی بالایی در بازار این محصول دارد.

با اجرای پروژه جدید فلوت دماوند در شهر صنعتی کاوه (ساوه) خطوط تولید این محصولات در گروه صنعتی کاوه از ۳ خط تولید به ۴ خط افزایش می‌یابد.

شرکت شیشه کاوه فلوت در سال ۱۳۷۹ با مساحت ۱۲ هکتار و زیربنای ۷۷۰۰۰ مترمربع در شهر صنعتی کاوه تاسیس شد. در ساخت این مجموعه کلیه عملیات مهندسی پایه و تفصیلی توسط کارشناسان و مهندسین توانمند گروه صنعتی شیشه کاوه انجام پذیرفته است. ظرفیت تولید این کارخانه ۲۲۰۰۰۰ تن شیشه فلوت در سال است.

شرکت شیشه فلوت کاویان و شرکت آسا فلوت نیز که در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شده‌اند هرکدام روزانه بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع تولید شیشه ساده و رنگی دارند که این شیشه‌ها در مراحل بعدی به انواع شیشه‌های رفلکس و انواع آینه لمینیت دوجداره تبدیل می‌شوند.

در هر کدام از این مجموعه‌ها یک خط پیشرفته تولید شیشه‌های پوشش‌دار با فناوری نانو وجود دارد.

تعداد شرکت‌های طرف قرارداد گروه صنعتی شیشه کاوه برای مصرف محصولات نانویی حدود ۲۶۰ شرکت داخلی و خارجی است و مجموع فروش سه شرکت کاویان، آسا فلوت و کاوه فلوت نیز به طور متوسط سالانه بیش از ۵۵ میلیون مترمربع بوده که این رقم بسته به درخواست مشتریان متغیر است.

برای آشنایی بیشتر با محصولات گروه صنعتی شیشه کاوه به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.