تولید داخلی آینه‌های نانویی خودرو

آینه‌ها بر پایه ساختارشان به گونه‌های تخت، کاو یا مقعر و کوژ یا محدب تقسیم می‌شوند. بیشتر آینه‌ها با افزودن روکش بازتابنده به یک صفحه مناسب (معمولاً شیشه) ساخته می‌شوند. در بیشتر آینه‌ها این صفحه به دلیل آسانی ساخت، شفافیت، سختی و برخورداری از رویه صاف، شیشه است. روکش بازتابنده نیز معمولاً به پشت آینه افزوده می‌شود تا از فرسایش و آسیب‌های احتمالی در امان بماند.

آینه‌ها در صنعت خودرو کمی متفاوت با دیگر آینه‌ها هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله ویژگی‌های شیشه آینه‌های جانبی خودرو، کوژ (محدب) بودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود بیننده، در مقایسه با زمانی که از آینه‌های تخت و کاو (مقعر) استفاده می‌کند، زاویه دید بیشتری داشته باشد و گستره وسیع‌تری را ببیند.

منسوخ شدن پوشش جیوه‌ای به علت معایب و مشکلات زیست‌محیطی و استفاده از ماده کروم برای تبدیل شیشه به آینه نیز از دیگر مواردی است که در صنعت تولید آینه‌های جانبی خودرو حائز اهمیت است.

همچنین در آینه‌های جانبی خودرو پوشش‌دهی نه در پشت آینه، بلکه بر روی آن انجام می‌گیرد. علت این امر این است که پوشش‌دهی بر پشت آینه موجب ایجاد دوبینی برای راننده شده و احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

نانوپوشش ضدبازتاب نور دستاوردی دیگر از فناوری نانو
مواردی که اشاره شد از الزامات صنعت ساخت آینه‌های جانبی خودرو است اما شرکت کوژ آبگین مبین توانسته با تولید آینه با پوشش نانو بازتابنده کروم نانومتری استانداردهایی فراتر از موارد مذکور را تحقق بخشد.

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی آینه خودرو صرفاً به صورت سنتی و بدون اندازه‌گیری‌های دقیق اقدام به تولید این محصول می‌کنند و محصولات تولیدی آن‌ها برای آینه سمت چپ خودرو عموماً دارای R 2000 تا 2200 بوده و این امر به معنای انحنای کمتر شیشه و وسعت دید کمتر و بعضاً دارای موج در شیشه‌های تولیدی است، کوژآبگین مبین توانسته با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا محصولاتی با R استاندارد (۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ در دو سوم آینه و ۲۵۰ تا ۴۰۰ در یک سوم آینه) تولید کند.

همچنین آنچه این محصول را تبدیل به محصول نانویی با قابلیت‌های خاص کرده استفاده از شیوه اسپاترینگ، به عنوان یک سیستم پوشش‌دهی تحت خلأ، در لایه‌نشانی ماده کروم بر روی شیشه است.

با استفاده از این روش، لایه‌نشانی با جای‌گذاری تک تک اتم‌های کروم صورت می‌گیرد و در نتیجه ضخامت لایه ایجاد شده بسیار کم خواهد بود.

در شرایطی که آینه‌های پوشش داده شده با جیوه ۱۰۰ درصد نور تابیده به آینه را بازتاب می‌دهند، میزان بازتاب نور در آینه‌های پوشش داده شده با کروم به شیوه اسپاترینگ ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

این در حالی است که اگر ضخامت لایه کروم افزایش یابد تمام نور تابیده شده بازتاب می‌یابد و این امر در آینه‌های خودرو موجب ایجاد اختلال در دید راننده در شب خواهد شد؛ اما لایه نازک کروم این امکان را ایجاد می‌کند که بخشی از نور تابیده شده به شیشه از آن گذر کند و فقط بخشی از آن بازتاب شود.

آینه خودرو با پوشش آنتی‌رفلکس نانومتری 
در فرآیند تولید این محصول ابتدا جام‌های شیشه که در ابعاد حدوداً ۲.۲۵ *۱.۶۰ متر است به ابعاد کوچک‌تر در سایز ۰.۴ * ۰.۲۶ برش می‌خورد و سپس شسته شده و در کوره قرار می‌گیرد. در ادامه با توجه به سفارش، شیشه‌ها انحنا داده شده و پس از تکمیل این مرحله از کوره خارج و خنک می‌شوند.

در مرحله بعد پس از شستن شیشه و قرار دادن در اتاق تمیز فرآیند لایه‌نشانی در شرایط خلأ بر روی شیشه با ماده کروم در مقیاس نانو انجام گرفته و شیشه تبدیل به آینه می‌شود. سپس جام آینه با دستگاه CNC برش خورده و در نهایت پس از شستشو و هک نوشته با لیزر محصول بسته‌بندی می‌شود.

لازم به ذکر است که این محصول پیش از این، توسط یک شرکت در داخل با تجهیزات تماماً خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شد و تاکنون سهم زیادی از تقاضای بازار از کشورهای دیگر تأمین شده است، اما حال با بومی‌سازی دانش تولید آن امکان تأمین نیاز داخلی فراهم شده و به واسطه آن می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

محصول آینه با پوشش نانو بازتابنده کروم نانومتری که توسط شرکت کوژآبگین مبین تولید شده موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده است.