توانمندی داخلی در تولید نانوفناورانه دریچه های بتنی آدم رو

شرکت «رادیس» برای اولین‌بار، در ساخت دریچه‌های منهول خود از نانوکامپوزیت استفاده کرد و با این راه‌حل خلاقانه موفق شد مشکل سرقت این دریچه‌ها را به طور کامل برطرف کند. از جمله ویژگی‌های فوق‌العاده دریچه‌های منهول رادیس می‌توان به توان باربری بالا (بیش از ۴۰ تن)، مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، ضدخوردگی بودن و چکش‌خواری بالا اشاره کرد؛ این ویژگی‌ها در کنار وزن مناسب موجب شده است که در مدت کوتاهی دریچه‌های نانوکامپوزیت جایگاه خود را در بازار دریچه کشور بیابند.

دریچه آدم رو (Manhole) یک دریچه برای ورود به لوله‌های بزرگ، سیستم فاضلاب شهری، خطوط انتقال نیرو زیرزمینی و یا مخزن‌های بزرگ است. در خطوط فاضلاب شهری یا انتقال نیرو و خطوط تلفن زیرزمینی، این دریچه به منظور بازرسی، نگهداری و تعمیرات و به روزرسانی سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سقوط افراد یا اجرام به داخل لوله یا فضای مورد نظر ممانعت می‌کند. علاوه بر ایجاد قابلیت دسترسی، از کاربردهای دیگر دریچه می‌توان به جمع‌آوری آب‌های سطح زمین و انتقال این آب‌ها به سیستم‌های فاضلاب شهری اشاره کرد.

دریچه آدم رو معمولاً در خیابان‌های مناطق شهری و در برخی پیاده‌روها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریچه آدم رو از جنس فولاد، چدن، کامپوزیت، پلیمر (پلی اتیلن) و یا بتن در ابعاد مختلف و در شکل‌هایی مانند دایره یا چهارگوش ساخته می‌شوند. ارزان‌ترین نوع این محصول از جنس بتنی و گران‌ترین از نوع چدن داکتیل است.

بصورت کلی عواملی همچون سایز دریچه منهول و همچنین مواد بکار رفته در تولید درب و همچنین بار ترافیکی وارد بر دریچه تولیدی تأثیر مستقیم در قیمت این محصول دارند. دریچه‌ها معمولاً دارای حفره‌هایی هستند که از وارد کردن قلاب‌های دسته‌دار به درون آن‌ها برای بلند کردن دریچه استفاده می‌شود. این حفره‌ها می‌توانند به منظور آب‌بندی یا مجرای عبور نور به درون منهول نیز به کار روند.

با توجه به اهمیت استحکام مناسب در برابر عبور و مرور وسایل نقلیه و یا ضربه‌های احتمالی در هنگام نصب و کاربری، بهبود خواص مکانیکی این دریچه‌ها حائز اهمیت است. همچنین امکان خوردگی دریچه‌های فلزی در برابر سولفید هیدروژن موجود در فاضلاب شهری نیز وجود دارد. لذا استفاده از موادی مقاوم و ارزان حائز اهمیت است. امروزه با استفاده از نانوذرات در ساخت دریچه‌های سیمانی می‌توان خواص مناسب استحکامی و مقاومت در برابر رطوبت را فراهم آورد. شرکت دانش‌بنیان رادیس توانسته با استفاده از این نانوذرات در ساختار داخلی دریچه، موجب ممانعت ازگسترش ترک‌ها و همچنین جلوگیری از نفوذ آب شده و عمر مفید دریچه را افزایش دهد.

این محصول بر اساس ابعاد و خواص استحکامی مختلف می‌تواند در محل تردد عابر پیاده و دوچرخه، پیاده‌روها و پارکینگ‌ها، بر روی مجاری آب حاشیه جاده‌ها، توقفگاه‌ها و حاشیه جاده‌ها (محل تردد وسایل نقلیه سنگین)، محل تردد وسایل فوق سنگین مانند اسکله‌ها و فرودگاه‌ها استفاده شود.

ویژگیهای قابل توجه این نانومحصول عبارتند از :
-قیمت پایین: دریچه‌های بتنی نسبت به اکثر جنس‌های دیگر دریچه منهول موجود در بازار (به جز دریچه‌های نانوکامپوزیت) ارزان‌تر هستند و این یکی از مزیت‌های مهم رقابتی برای این دریچه‌ها محسوب می‌شود.
-ضد سرقت بودن: این دریچه‌ها به دلیل وزن بالا و نیز غیر قابل بازیافت بودن، چندان برای سارقان جذابیت نداشته و اصطلاحاً ضد سرقت هستند. همین ویژگی موجب می‌شود که دریچه‌های بتنی به عنوان جایگزینی مناسب برای دریچه‌های چدنی مورد استفاده قرار گیرند.
-مقاومت در برابر زنگ‌زدگی: دریچه‌های بتنی بر خلاف دریچه‌های چدنی، محدودیتی برای استفاده در محیط‌های مرطوب ندارند و فقط باید در برابر نفوذ یون سولفات و یون کلرید موجود در آب حفاظت شوند.
-مقاومت در برابر فشارهای زیاد
-مقاومت بالا در برابر نور آفتاب
-عدم تولید صدا هنگام عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه: این دریچه‌ها به دلیل وزن زیاد به خوبی بر روی قاب زیرین خود چفت و محکم شده و بر خلاف دریچه‌های چدنی هنگام عبور وسایل نقلیه و افراد از روی آنها تولید صدا نمی‌کنند.
-قابلیت مرئی‌سازی در صورت مدفون شدن: دریچه‌های بتنی را به دلیل استفاده از میلگرد در ساختارشان، اگر در زیر پوشش‌های راهسازی مدفون شوند، به راحتی می‌توان توسط دستگاه‌های فلزیاب پیدا نمود.

شرکت دانش‌بنیان رادیس از جمله شرکت‌هایی است که فعالیت خود را با هدف تحقیق و تولید تکنولوژی مواد نوین از مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرده و در حال حاضر به یکی از تولیدکنندگان پیشروی دریچه منهول نانوکامپوزیتی در بازار تبدیل شده است.

این شرکت دانش‌بنیان نه‌تنها در بازار ایران به‌خاطر تکنولوژی ساخت نانوکامپوزیت مورداستقبال قرار گرفته است، بلکه توانسته راه خود را در بازارهای جهانی مانند کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز باز کند. شرکت رادیس تاکنون گواهی‌نامه نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو، مجوز پارک علم و فناوری و پروانه کسب اتحادیه مربوطه را برای این محصول کسب کرده است.

شرکت دانش‌بنیان رادیس، به‌واسطه تولید دریچه‌های منهول نانو کامپوزیت تاکنون برای ۳۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است. و میزان تولید این محصول نانویی در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده است. فاضلاب تهران، ساب نیرو، عمراب و شرکت مهندسی تارا برخی از شرکت‌های طرف قرارداد برای خرید محصول شرکت رادیس هستند.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید به سایت www.radis.in مراجعه نمایید.