بومی‌سازی دانش و فناوری تولید پایه نانوکاتالیست ایرانی

نانوساختار گاما آلومینا یکی از کاتالیست‌های متداول برای فرآیندهای صنایع پتروشیمی و نفت است که توانایی کاتالیز کردن برخی از واکنش‌های شیمیایی را دارا است. این نوع آلومینا فعالیت شیمیایی بالایی دارد و از این رو در ساخت کاتالیست و پایه کاتالیست استفاده می‌شود.

کوچک کردن ابعاد کاتالیست در مقیاس نانو و همچنین ایجاد حفرات نانویی راه‌هایی برای افزایش سطح و بهبود عملکرد کاتالیست‌ها به شمار می‌روند و نانوآلومینا به عنوان مهم‌ترین پایه کاتالیست نسبت سطح به حجم می‌تواند فعالیت کاتالیست را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این کاتالیست‌ها می‌توان به مساحت سطح بالای آن‌ها و توزیع اندازه منافذ اشاره کرد که به‌طور مستقیم می‌تواند بر روی خواص کاتالیستی این ترکیبات تأثیرگذار باشد.

نانوذرات اکسید آلومینیوم به عنوان پایه کاتالیست غالباً در دو نوع آلفا و گاما در بازار موجود هستند. نانوذرات اکسید آلومینیوم با فاز گاما دارای سایز کوچک و نقطه ذوب پایینی هستند و به عنوان حامل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شوند.

آلومینای دیسپرس در آب، ثبات فاز داشته و از خواص و ویژگی‌های آن می‌توان به سختی زیاد و پایداری ابعادی خوب اشاره کرد. این نانوذرات آب‌دوست بوده و دارای سختی زیاد و ثبات فاز هستند.

نانوآلومینا به دلیل خاصیت منحصربه‌فرد ساختار گاما، جنس سخت، عایق بودن، دمای ذوب بالا و تخلخل‌های نانومتری در صنایع مختلفی نظیر انواع کاتالیست‌های صنعت نفت و پتروشیمی، دارویی، بیولوژیکی، الکتریکی، اپتیکی، میکرومکانیکی، فوتونیک، نانوکامپوزیت، جداسازی بیولوژیکی، حافظه‌های مغناطیسی با چگالی بالا و به‌طور ویژه در ساخت نانوساختارهای یک‌بعدی، مانند نانوسیم‌ها و نانوتیوپ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

همچنین به علت خواص فیزیکی ویژه در زمینه‌هایی مانند الکترونیک، اپتوالکترونیک، حسگر، پیل‌های سوختی، خازن‌های با دانسیته بالا و دستگاه‌های نمایشگر بسیار نازک نیز موردتوجه است.

در حال حاضر برخی از پایه کاتالیست‌های موردنیاز صنایع پتروشیمی از خارج از کشور تأمین می‌شود و ابداع روش‌های جدید و پربازده در تولید پایه کاتالیست‌ها از جمله نانوذرات اکسید آلومینیوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این شرایط شرکت نانوپویش یکتا توانسته با بومی‌سازی دانش و فناوری تولید این کاتالیست‌ها به تولید محصول پودر نانوساختار گاما آلومینا با مساحت ویژه بالا از مواد اولیه داخلی اقدام کند.

تولید داخلی این پایه کاتالیست موجب کاهش هزینه‌ها در صنایع کاربردی خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر در مورد این محصول آن است که کیفیت این پایه کاتالیست به دلیل مساحت سطح بالا قابل رقابت با نمونه خارجی است.

شرکت نانوپویش یکتا برای تولید محصول کاتالیست پودر نانوساختار گاما آلومینا موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری‌نانو شده است.

گفتنی است شرکت تعاونی نانوپویش یکتا که در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر است، با هدف دستیابی به تکنولوژی‌های نوین و پیشرفت در حوزه نانومواد و با تکیه بر دانش فنی در زمینه مشاوره و تولید انواع محصولات نانوساختار فعالیت دارد.

از جمله محصولات تولیدی این شرکت می‌توان نانوجاذب‌ها، نانوالیاف، نانوکپسول‌ها، نانوبیوسرامیک، نانواکسیدهای فلزی از جمله اکسیدروی، نانواکسید تیتانیوم، نانوکیتوسان و نانواکسید نیکل را نام برد.