تولید ورقهای فومیزه پی‌وی‌سی با فناوری نانو در کشور

ورق فومیزه پلی‌وینیل کلراید، در سال‌های اخیر به دلیل قابل رقابت بودن با چوب سهم عظیمی از بازار چوب را به خود اختصاص داده است. ورق فومیزه پی‌وی‌سی مناسب، دارای ساختاری بوده که می‌توان عملیات سوراخ‌کاری، اره‌کاری و پیچ کردن را بدون آنکه ترک و یا شکافی در آن ایجاد شود بر روی آن انجام داد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات عمده در صنعت تولید ورق فومیزه پدیده Plate out یا همان چسبندگی مواد در سیلندر، ماردون و به ویژه در قالب است. این موضوع در مراکز تولید این ورق‌ها، علاوه بر استهلاک دستگاه منجر به هزینه زمانی زیادی (حداقل ۶ ساعت) جهت پاک‌سازی می‌شود.

برخی متخصصان استفاده از مواد Crotex و PO purge ultra را جهت شستشوی سیلندر و ماردون پیشنهاد داده بودند اما استفاده از این مواد مؤثر نبود.

علاوه بر این یکی دیگر از چالش‌هایی که در برخی موارد موجب نارضایتی مشتریان بوده، کم بودن سختی و پیچ‌خوری ورق‌ها است و این در شرایطی است که در ورق فومیزه PVC از مواد Impact modifier CPE جهت افزایش استحکام و سختی استفاده می‌شود که در حال حاضر موانعی بر سر واردات این محصول به کشور وجود دارد.

گروه صنعتی شفیق برای غلبه بر این چالش‌ها، پس از تحقیقات و بررسی نانوذرات، توانسته فرمولاسیون تولید ورق فومیزه را براساس نانوذرات بهینه کند؛ به نحوی که چسبندگی را به شدت کاهش داده و آن را از ۳ روز به ۹ روز رسانده است. با این تغییر همچنین سختی ورق به میزان ۲۰ درصد و پیچ‌خوری آن به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است و در مجموع بازتاب خوبی در بازار این محصول ایجاد شده است.

مهم‌ترین کاربرد ورق فومیزه پلی‌وینیل کلراید حاوی نانوذرات که دارای قدرت پیچ‌خوری و سختی بالا است، در کابینت آشپزخانه است. در حالی که برخی نمونه‌های موجود ورق فومیزه موجود در بازار حداقل‌های لازم برای پیچ‌خوری ورق جهت کاربرد به عنوان کابینت آشپزخانه را ندارند، شرکت شفیق توانسته محصولی با استاندارد بالا تولید کند.

گروه صنعتی شفیق پس از دریافت تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، با توجه به خلأ تعریف مؤلفه‌های استاندارد ورق فومیزه پلی وینیل کلراید در ایران در حال تدوین این استاندارد است.

گروه صنعتی شفیق خط تولید خود را براساس استفاده از نانوذرات سیلیکا و بهینه‌سازی فرمولاسیون تغییر داده و در حال حاضر بر همین اساس محصول خود را تولید می‌کند.

در روند تولید این محصول نانویی پس از توزین مواد اولیه، این مواد به منظور امتزاج صحیح در میکسر گرم در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند و بعد از رسیدن کلیه مواد به این دما، مواد به میکسر سرد در دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد انتقال می‌یابند تا بر اثر چسبیده شدن مواد بر یکدیگر یک رزین پودری مناسب تولید شود. در ادامه پس از ورود مواد به قیف خوراک ورودی فرآیند ذوب پلیمر و مخلوط‌سازی اجزاء مختلف انجام شده و پس از شکل‌گیری در قالب، محصول تولید شده وارد کالیبراتور می‌شود تا خنک شود.

ورق‌های فومیزه پلی‌وینیل کلراید، از ضخامت ۳ تا ۳۰ میلی‌متر با عرض ۱۲۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و طول محصول خروجی بنا بر سفارش مشتری برش داده می‌شود و به اندازه استاندارد درمی‌آید.

از تولید ورق فومیزه پی‌وی‌سی نانویی برای نخستین‌بار تا اشتغال‌زایی و گسترش سبد محصولات
گروه صنعتی شفیق، فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۵۰ با تولید و فروش انواع قطعات یدکی خودرو با نام گروه صنعتی کهن در اصفهان آغاز کرد. نام این مجموعه در سال ۱۳۵۷ به گروه صنعتی شفیق تغییر داده شد و به موازات تولید و فروش قطعات یدکی خودرو، خط تولید انواع آبگرمکن‌های نفتی و گازی نیز، در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان، راه‌اندازی شد.

گروه صنعتی شفیق با تکیه بر بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در صنعت تولیدی کشور و در راستای دستیابی و تحقق برنامه‌های توسعه و اهداف کلان خود و با درنظر گرفتن اهمیت روزافزون صنایع ساختمانی در کشور، اقدام به ورود به صنعت تولید ورق‌های فومیزه و یا صفحات فوم پی‌وی‌سی (PVC) کرده و از سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری بر تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز و تأمین نیروی انسانی متخصص و با معرفی برند ساپنل فعالیت خود را در صنعت تولید ورق‌های فومیزه آغاز کرده است.

این گروه با تولید ورق‌های فومیزه توانسته برای ۷۵ نفر تولید اشتغال کند و با تولید سالانه ۶ هزار تن به درآمد سالانه نزدیک به ۵ میلیارد تومان از محل فروش این محصول دست یابد.

در حال حاضر شرکت‌های تولیدی سازه‌های PVC، شرکت‌های دکوراتیو، شرکت‌های تبلیغاتی جهت تولید تابلوهای تبلیغاتی و جایگاه‌های نمایشگاهی از طرف‌های قرارداد گروه صنعتی شفیق برای تولید و خرید این محصول هستند.

اگرچه صنعت ساخت سازه پی‌وی‌سی در ایران نسبت به کشورهای دیگر دیرتر آغاز شد اما سریع‌تر از آن‌ها پیشرفت کرد. یکی از مزیت‌های وارد شدن به این عرصه را می‌توان افزایش هزینه تولید در کشورهای توسعه‌یافته دانست، هرچند وارداتی بودن برخی از مواد اولیه از جمله مشکلات و چالش‌های پیش روی این گروه صنعتی در مسیر تولید این محصول به حساب می‌آید.

در حال حاضر تقاضای سازه ی پی‌وی‌سی بیشتر از عرضه آن است و بسیاری از کشورها واردکننده این محصول به حساب می‌آیند. اگرچه بسیاری از کشورها تمایل به خرید سازه‌های با کیفیت بالا از دیگر کشورهای پیشرفته را دارند، قیمت سازه‌ها در ایران به اندازه‌ای رقابت‌آمیز است که سازه‌های ساخت ایران جای زیادی را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.

قابل ذکر است که با توجه به موفقیت ورق‌های فومیزه خام تولید و ارائه شده در بازار و استقبال روزافزون مشتریان سراسر کشور از این محصولات، گروه صنعتی شفیق بر آن شده تا با ارائه ورق‌های فومیزه روکش‌دار، ورق‌های امباس خام و ورق‌های امباس روکش‌دار سبد محصولات خود را گسترش دهد.

برای آشنایی بیشتر با ورق فومیزه پی‌وی‌سی تولید شده توسط شرکت گروه صنعتی شفیق به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.