کارواش نانویی ایرانی برای کاهش مصرف آب

رشد روزافزون جمعیت، تغییرات آب و هوایی و افزایش بیابان‌ها از یک سو و رشد صنعت و آلوده شدن محیط‌زیست از طرف دیگر موجب شده تا منابع آب، آلوده شده و تهیه آبی سالم و کافی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر تبدیل شود. به منظور مقابله با این چالش، امروزه می‌توان از فناوری‌های نوینی مانند فناوری نانو استفاده کرد. با پیشرفت فناوری‌نانو، سعی شده تا مواد جدید برای کاهش میزان مصرف آب تا حد صفر، تولید و به کار گرفته شود.

یکی از مواردی که فناوری نانو می‌تواند به مدیریت منابع آب کمک کند شست‌وشوی خودرو است. شست‌وشوی خودرو امری است که در حفظ زیبایی ظاهری آن مؤثر است. انتخاب ماده شوینده مناسب برای ممانعت از ایجاد خط‌وخش روی بدنه خودرو عامل مهمی در تمیزکاری است. رایج‌ترین روش موجود استفاده از آب گرم و سرد است، اما با توجه به بحران آب، کارواش با استفاده از آب تحت فشار رواج زیادی یافته است. از طرفی مواد مختلفی مانند انواع شوینده‌ها، واکس‌ها و مواد محافظ و شامپوی خودرو برای کاهش مصرف آب نیز مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت افق درخشان اسپادانا توانسته با تکیه به دانش کارشناسان خود اقدام به تولید کارواش بدون آب بدنه خودرو بر پایه نانوامولیسیون کند.

محصولات مشابه داخلی و خارجی محلول کارواش بدون آب موجود در بازار عمدتاً به صورت مایع و شبیه به شیشه پاک‌کن تولید می‌شوند و به همین علت ممکن است به خاطر عدم پوشش‌دهی کثیفی و ذرات گردوخاک و نیز فشار اعمال شده توسط دستمال، روی رنگ بدنه ماشین ایجاد خط‌وخش کنند. در حالی که شرکت افق درخشان اسپادانا با بهینه کردن فرمول، محصولی نیمه‌غلیظ تولید کرده که علاوه بر تمیزکنندگی عالی، با پوشش‌دهی کامل کثیفی‌ها و گردوخاک، ایجاد خط‌وخش را به صفر می‌رساند.

مواد به کار رفته در این محصول، با توجه به خاصیت آنتی‌استاتیک خود، می‌توانند با ابعاد بسیار ریز نانومتری در سطوح نفوذ کرده و آن‌ها را با ایجاد رشته‌های به هم پیوسته، به الیاف دستمال منتقل کنند؛ بنابراین جرم‌های بسیار ریز غیر قابل رؤیت، در ابعاد نانو از روی سطوح پاک می‌شوند. همچنین این مواد بعد از فرآیند تمیزکاری، با ایجاد یک لایه با چسبندگی بالا، از سطح محافظت می‌کنند.

در روند تولید این محصول، به منظور تعیین میزان پاک‌کنندگی شوینده بر پایه نانوامولسیون، یک صفحه فلزی تمیز به عنوان مبنا مورد استفاده قرار گرفته است و سه صفحه فلزی دیگر از همان جنس با روغن و کربن آلوده شده است. از این سه صفحه، یکی به عنوان قطعه آلوده کنار گذاشته شده، یک صفحه با نوعی ماده شوینده رایج در بازار و صفحه سوم نیز با ماده شوینده بر پایه نانوامولسیون تمیز شده است.

بعد از فرآیند فوق به منظور بررسی قدرت پاک‌کنندگی هریک از محصولات، میزان تمیزی سطح با آزمون اندازه‌گیری میزان نور منعکس شده از سطح در آزمون (DSR) بررسی شده است. در نتیجه این آزمایش مشخص شد که میزان بازتابش نور از سطح تمیز شده به وسیله نانوامولسیون بیشتر از سایر نمونه‌ها است.

امکان ۷ تا ۱۰ مرتبه شست‌وشو با استفاده از یک بطری یک لیتری و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۱۰۰۰ لیتر، براق‌کنندگی و ایجاد لایه محافظ روی رنگ خودرو و جلوگیری از رنگ‌پریدگی، تمیزکننده گردوخاک و چربی، کاهش جذب گردوخاک به علت ایجاد خاصیت آنتی‌استاتیک، عدم ایجاد خط‌وخش روی بدنه خودرو، سمی نبودن و دوستدار محیط‌زیست بودن از جمله ویژگی‌های کارواش نانویی تولیدی شرکت افق درخشان اسپادانا است.

شرکت افق درخشان اسپادانا فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ با تولید محصول کارواش بدون آب شروع کرده و در حال حاضر با تولید ۲۵ محصول خودرویی و خانگی در ۸۰ بسته‌بندی مختلف آماده مصرف و غلیظ، مشغول به فعالیت است و توانسته برای تولید کارواش بدون آب گواهینامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند. شرکت افق درخشان اسپادانا تنها تولیدکننده‌ای است که جهت صرفه‌جویی در هزینه تولید و ارسال محصولات خود به سراسر کشور، این محصولات را به صورت غلیظ تولید و بسته‌بندی می‌کند و مصرف‌کننده می‌تواند با نسبت‌های مشخص مواد غلیظ را با آب مخلوط و استفاده کند. به عنوان مثال کارواش بدون آب با نسبت ۱ به ۱۰ (۱ لیتر مواد غلیظ با ۱۰ لیتر آب) تولید می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند به جای خرید ۲ گالن ۲۰ لیتری آماده مصرف، ۴ لیتر غلیظ خریداری کند و با هزینه ارسال خیلی کمتر محصول را تحویل بگیرد.

این شرکت به واسطه تولید سالانه ۲۰ هزار لیتر محصول کارواش بدون آب به درآمدی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان دست یافته است.

شرکت افق درخشان اسپادانا توانسته به این وسیله برای پنج نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و با مشاوره و کمک به راه‌اندازی کارواش‌های بدون آب به اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر یاری رساند.

مشتریان افق درخشان اسپادانا علاوه بر مصرف‌کنندگان خانگی، به صورت عمده کارواش‌های بدون آب سیار و ثابت مستقر در پارکینگ‌های مراکز تجاری، خدماتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهرها هستند.

با توجه به اینکه شستن یک ماشین سواری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر نهادها و سازمان‌های مرتبط با مصرف آب، چه به صورت توصیه به صرفه‌جویی در مصرف آب و چه به صورت دعوت به مصرف محصولات کارواش بدون آب، می‌تواند در گسترش بازار این محصول بسیار مؤثر باشد.

برای آشنایی بیشتر با این محصول به صفحه شرکت افق درخشان اسپادانا در پایگاه اطلاع ‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.