تولید صنعتی ضدآفتاب‌های نانویی در کشور

پارس حیان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی و مراقبت از پوست، مو و دندان و محصولات آرایشی در خاورمیانه است. سبد محصولات این شرکت شامل ۴۵۰ محصول (زیرمجموعه ۱۴ برند) است.

این شرکت از جمله شرکت‌های تولیدکننده محصول‌های بهداشتی و آرایشی است که طی چند سال گذشته به بهره‌گیری از فناوری نانو در محصولات خود روی آورده است و موفق به تولید انواع کرم‌های ضدآفتاب با استفاده از این فناوری شده است. این شرکت توانسته علاوه‌بر دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو و تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاییدیه‌های بین‌المللی این محصول را نیز اخذ کند.

در این کرم‌های ضدآفتاب از جاذب‌های معدنی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است. در کرم ضدآفتاب از پارامتری به‌عنوان (SPF) solar protection factor استفاده می‌شود که این پارامتر نشان‌دهنده میزان جذب پرتوهای مضر نور آفتاب است. در محصولات ضدآفتاب شرکت پارس حیان با کاهش ابعاد ذرات تیتانیم، این ذرات قابلیت جذب و پراش پرتوهای خورشید را پیدا کرده و در نتیجه خاصیت ضدآفتاب بودن در این کرم‌ها ایجاد می‌شود. اگر از ذرات درشت‌تر استفاده شود، کرم به‌صورت رنگ سفید درآمده که عملکرد ضدآفتابی نخواهد داشت.

ضدآفتاب‌های نانویی بلافاصه پس از مصرف، خاصیت محافظت‌کنندگی خود را ایجاد می‌کنند، به‌گونه‌ای که این کرم‌ها بلافاصله پس از استفاده، لایه حفاظتی روی پوست تشکیل می‌دهند و سد دفاعی در مقابل اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می‌کنند. نانوذرات مورداستفاده در این محصول وارد سلول نمی‌شوند و در همان لایه‌های سلول مرده پوست باقی می‌مانند.

مقاومت زیاد در برابر اشعه فرابنفش، ماندگاری و حفاظت بیشتر در برابر اشعه، کیفیت بالاتر و بازدهی بیشتر نسبت به محصول‌های شیمیایی از جمله مزایای مهم استفاده از این نوع کرم‌های ضدآفتاب است. قیمت این محصول به علت نوع ساختارش تنها ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به نمونه‌های شیمیایی گران‌تر است. علاوه بر این استفاده از جاذب‌های شیمیایی در ترکیب کرم ضدآفتاب موجب بروز آلرژی در بعضی افراد می‌شود. ضمن آنکه فرآورده‌های حاوی جاذب‌های شیمیایی جهت خانم‌های باردار و کودکان توصیه نمی‌شود.

خانواده کرم‌های ضدآفتاب سان‌سیف، خانواده کرم‌های ضدآفتاب آردن و خانواده کرم‌های ضدآفتاب هیدرودرم از محصولات ارائه شده توسط این شرکت هستند که خواص و ویژگی‌های آن‌ها با استفاده از فناوری نانو بهبود یافته است.

شما می‌توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت پارس حیان با محصولات این شرکت بیشتر آشنا شوید.