تأمین نیاز کشور در بخش نخ‌های ضدباکتری با فناوری نانوی ایرانی

صنایع نساجى لیاپود با تولید نخ‌های آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات بخشی از نیاز داخلی را به نخ‌های آنتی‌باکتریال تامین می‌کند. این نخ‌ها در تولید جوراب، زیرپوش و انواع مختلف منسوجات استفاده می‌شود.

پلی‌استر دسته‌ای از پلیمرها است که حاوی گروه عاملی استری در زنجیره خود هستند. الیاف پلی‌استر دارای استحکام زیاد، جذب آب پایین و آب رفتگی حداقل در مقایسه با دیگر الیاف صنعتی بوده و به‌طور گسترده در صنعت منسوجات به کار می‌رود. مواد پلیمری می‌توانند به ‌سادگی توسط باکتری‌ها یا قارچ‌ها آلوده شوند که این موضوع به انتقال بیماری‌ها و عفونت‌های شدید منجر می‌شود. جلوگیری از آلوده شدن سطح این مواد توسط میکروب‌ها می‌تواند به ‌وسیله استفاده از یک عامل ضد باکتریایی فعال، مانند نانوذرات درون ساختار آن‌ها صورت گیرد.

نانوذرات در اثر واکنش با غشای خارجی باکتری، موجب تغییرات ساختاری داخل باکتری و در نهایت نابودی آن می‌شود. یون‌های نقره و یا اکسید روی برای طیف وسیعی از باکتری‌ها بسیار کشنده بوده و یک روش رایج برای محافظت در مقابل باکتری‌ها هستند. استفاده از نانوذرات نقره در فرآیند تولید نخ موجب به دام افتادن این نانوذرات در بدنه نخ شده و خاصیت آنتی‌باکتریال با ماندگاری مناسبی را ایجاد می‌کند. از طرفی، به منظور کاهش بوی بدن، باید از ایجاد میکروارگانیسم‌های تولید شده در عرق جلوگیری نمود. نقره دارای خاصیت آنتی‌باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد.

در این راستا صنایع نساجى لیاپود نخ‌های آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه می‌کند. این نخ‌ها که دارای نانوذرات است، باعث ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال، ضدبو و ضد حساسیت در منسوجات می‌شوند و در عین حال دوام بالایی نیز دارند.

از جمله مشتریان این شرکت می‌توان به صنایع فرش ماشینی، پرده‌بافی و بافندگی ژاکارد و جوراب بافی اشاره کرد که مصرف‌کننده انواع نخ‌های پلی استر، پنبه، ویسکوز و اکریلیک و  مخلوط آن‌ها هستند.

صنایع نساجى لیاپود عدم رنگ پس‌دهی، ثبات سایشی و شستشویی بالا، ثبات تصعیدی بالا بنا به درخواست مشتری، نرمی و لطافت بی نظیر، شفافیت رنگی بالا، تنوع رنگ و راندمان بافت بالا  را به عنوان ویژگی‌های مهم محصولات خود معرفی کرده است.

شرکت صنایع نساجی لیاپود در سال ۱۳۸۲ در شهر صنعتی لیا قزوین به بهره‌برداری رسید و دارای یکی از مجهزترین و بزرگترین خطوط رنگرزی نخ در ایران  را دارد.