توسعه دستاوردهای صنعتی مبتنی بر فناوری نانوالیاف توسط شرکت فناوران نانومقیاس

محصولات و خدمات شرکت فناوران نانومقیاس، شامل طراحی و تولید دستگاه‌های الکتروریسی در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی است. این فناوری می‌تواند در تولید ماسک‌های تنفسی، فیلترهای هوای نیروگاهی، فیلتر روغن و فیلتر هوای کابین و فیلتر هوای سوخت اتومبیل، توری پنجره، کیسه‌های جاروبرقی، ماسک‌های آرایشی بهداشتی صورت، زخم پوش فیلترهای اتاق تمیز، نانو پانسمان‌های پزشکی و سایر محصولات مبتنی بر نانوالیاف کاربرد داشته باشد. هدف از تأسیس این شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۳، توسعه فناوری‌های مرتبط با نانوالیاف و کاربردهای آن است.
تجهیزات تولیدی شرکت فناوران نانومقیاس به چندین کشور از جمله مالزی، چین، کره جنوبی، تایلند، آلمان، ترکیه، پاکستان، عراق، اندونزی، کوبا و نیجریه نیز صادر شده است. علاوه بر آن تاکنون چندین خط تولید صنعتی در کشورهای کره جنوبی، مالزی و چین نصب شده است.
با استفاده از خط تولید صنعتی نانوالیاف می‌توان نانوالیاف موردنیاز برای کاربردهای متنوع را در مقیاس صنعتی تولید کرد، با استفاده از این خط تولید، پوشش انواع نانوالیاف روی سابستریت‌های مختلف برای تولید محصولات جدید در مقیاس صنعتی امکان‌پذیر است.
طی فرایندی در این دستگاه که فرایند الکتروریسی است محلول پلیمر تبدیل به نانوالیاف و این نانوالیاف بر کاغذ فیلتر کشیده می‌شوند، این فرایند سبب افزایش کیفیت، کارایی و بازده بالا و قابل‌ملاحظه در فیلترها می‌شود. همچنین این سیستم بسته به تعداد واحدهای الکتروریسی و میزان پوشش نانوالیاف قابلیت پوشش‌دهی ۱۰۰ تا ۸۰۰ مترمربع در ساعت را دارد.
ماسک‌های تنفسی اصلاح شده با نانوالیاف برای جذب ریزگردها و عوامل بیماری‌زا با قدرت جذب ذرات ۳۰۰ نانومتر طراحی شده است. در فرایند تولید این نوع ماسک‌ها ابتدا لایه نانوالیاف بر روی لایه میانی ماسک ایجاد شده که پس از فرایند پایدارسازی به لایه‌های دیگر ماسک دوخته می‌شود. این در حالی است که ماسک‌های معمولی این لایه میانی نانو را دارا نیستند.
با توجه به استفاده از فناوری پوشش‌دهی نانوالیاف در ماسک‌های تنفسی و پزشکی، کارایی این نوع ماسک‌ها در مقایسه با انواع تجاری آن به صورت قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد به نحوی که اتصال شبکه‌ای لایه نانوالیاف و سایر نانولایه‌های ماسک، مانع حرکت لایه‌ها شده و هوادهی ماسک را به مقدار بسیار جزئی کاهش می‌دهد. ماسک‌های اصلاح شده با نانوالیاف با توجه به کیفیت بالایی که دارند برای عموم، پزشکان و افرادی که نسبت به آلودگی محیط‌زیستی حساسیت بالا دارند، قابل‌استفاده است.
دستگاه تست فیلتر و ماسک تنفسی محصول جدید این شرکت می باشد که می تواند کارایی فیلتراسیون، افت فشار یا تنفس پذیری و نفوذپذیری انواع مدیاها و پارچه ها را بصورت خودکار مطابق استانداردهای مختلف اندازه گیری نماید.
دستگاه الکتروفورز مویین محصول دیگری از شرکت فناوران نانومقیاس است. الکتروفورز مویینه یک روش آنالیز است که با اعمال میدان الکتریکی یون‌ها بر اساس سرعت مهاجرتشان در یک لوله مویین جداسازی می‌شوند. سرعت مهاجرت وابسته به بار مولکول، ویسکوزیته و شعاع اتم است. به‌طور معمول یک سیستم الکتروفورز مویین متشکل از منبع تأمین ولتاژ بالا، سیستم تزریق نمونه، لوله مویین از جنس سیلیکا پوشش داده شده با پلی‌آمید، سیستم کنترل دما و آشکارساز است.
برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی شرکت فناوران نانومقیاس مراجعه کنید.