کاهش زمان و هزینه تولید فیلتر روغن با چسب نانوی ایرانی

شرکت تولیدی و رنگسازی تهران اورانوس برای تامین نیاز صنایع تولیدکننده فیلتر روغن، چسب ویژه‌ای را به بازار عرضه می‌کند که به کاهش هزینه و افزایش سرعت تولید فیلتر روغن کمک شایانی کرده است.

تولیدکنندگان صنعتی فیلترهای روغن از چسب برای مونتاژ اجزای مختلف فیلتر از قبیل چسباندن کاغذ فیلتر به چهارچوب یا نصب واشر فیلتر استفاده می‌کنند. این سازندگان سال‌هاست که از پلاستیسول ها به‌عنوان چسب و برای قالب‌گیری استفاده می‌کنند که از طریق یک مخزن استوانه‌ای به‌طور مستقیم پمپ شوند. این چسب‌ها قادر به تحمل حرارت زیاد به مدت حداقل ده دقیقه هستند اما یکی از مشکلات این نوع چسب‌ها پایین بودن ویسکوزیته آن‌ها است که کاربردشان را محدود و سرعت کار را کاهش می‌دهد. افزودن نانوذرات مناسب به چسب‌ها می‌تواند موجب بهبود این خاصیت شود؛ درحالی‌که اثر منفی بر دیگر ویژگی‌های آن نداشته باشد.

نگار ابوالحسنی، مدیر فنی آزمایشگاه شرکت تولیدی و رنگسازی تهران اورانوس می‌گوید: «ما با افزودن نانوذرات به چسب موفق به کاهش ویسکوزیته آن شدیم و در نتیجه کار با این چسب برای تولیدکنندگان فیلتر روغن بسیار تسهیل شد.»

وی می‌گوید: «در حال حاضر به صورت میانگین هفته‌ای دو تُن از این چسب تولید و به بازار عرضه می‌شود و شرکت‌هایی نظیر فیلتر سرکان و امان فیلتر از جمله مشتریان این چسب نانو هستند.»

به گفته مدیر فنی آزمایشگاه شرکت تولیدی و رنگسازی تهران اورانوس با افزودن نانومواد به چسب، قیمت محصول افزایش چشمگیری نداشته است، اما کارایی آن به حدی بهبود یافته که موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تولید فیلتر روغن شده است.

مهندس ابوالحسنی می‌گوید: «فیلترهای روغن معمولا به دلیل پایین بودن ویسکوزیته چسب باید دوبار وارد کوره شوند، اما با استفاده از این چسب‌ها، تنها یک‌بار فیلتر وارد کوره می‌شود که این موضوع موجب کاهش زمان تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی شده است. بنابراین استفاده از این چسب نانو برای شرکت‌های تولیدکننده فیلتر بسیار مقرون به صرفه است.»

وی می‌افزاید: «برای تولید این چسب‌ها از نانوذرات سیلیس استفاده شده و فرآیند توسعه این فناوری در بخش تحقیق و توسعه شرکت تولیدی و رنگسازی تهران اورانوس و براساس تقاضای موجود در بازار انجام شده است.»

لازم به ذکر است که این شرکت رنگ نانوآنتی‌باکتریال را نیز تولید کرده است، رنگ‌های که به‌دلیل داشتن نانوذرات نقره دارای خواص ضدمیکروب است.