نصب نانوکفپوش‌های بتنی ایرانی در بندرگاه چابهار

مدیر پروژه بندرسازی چابهار از خرید و نصب کفپوش‌های بتنی نانویی ساخت شرکت آپتوس ایران در بندر چابهار خبر داد.
شهرام حیدری، مدیر پروژه بندرسازی چابهار، با اعلام این خبر اظهار داشت: «ما در محوطه کانتیری بندرگاه‌ها بلوک‌هایی لازم داریم که بالای ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع مقاومت داشته باشند.»
وی با بیان اینکه سال گذشته بندرگاه چابهار در جنوب کشور موفق به خریداری کفپوش‌های بتنی نانو از یک شرکت ایرانی شد، گفت: «ما در ابتدا این بلوک‌ها را به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فرستادیم تا از نظر مقاومت، فشار و کشش مورد بررسی قرار بگیرند.»
وی ادامه داد: «در سال‌های گذشته از کفپوش‌های معمولی استفاده می‌شد، ولی از سال گذشته کفپوش‌هایی که با فناوری نانو به تولید رسیده‌اند را در بندرگاه کاربردی کردیم. کشش، مقاومت و عمر این کفپوش‌ها، با فناوری نانو، وضعیت بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی خواهند داشت.»
به گفته حیدری، کفپوش‌های معمولی که قبلاً در بندرگاهها استفاده می‌شدند، بعد از مدتی قلوه کن شده و آب، هوا و رطوبت منطقه در از بین بردن آن‌ها تأثیر زیادی داشتند.
وی با بیان اینکه طبق گفته شرکت آپتوس ایران، عمر کفپوش‌های نانویی بیش از ۲۵ سال است، خاطرنشان کرد: «اکنون یک سال از عمر این کفپوش‌ها در بندرگاه چابهار می‌گذرد. تاکنون که مقاومت زیادی داشته‌اند، اما باید چندین سال بگذرد تا بتوانیم به قطعیت راجع به عمر این محصول قضاوت کنیم.»
گفتنی است، کفپوش‌های نانویی اولین محصول شرکت آپتوس ایران است که با استفاده از فناوری نانو به تولید انبوه رسیده و موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است. این کفپوش‌ها نسل جدیدی از بتن‌ محسوب می‌شوند که افزایش عمر، دوام و مقاومت در برابر سولفات و کلرید از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌هاست.
به گفته دکتر سعید بزرگمهر، مدیر تحقیق و توسعه شرکت آپتوس ایران، کفپوش‌های بتنی ترافیکی این شرکت دردوسال گذشته به تولید رسیده که در محوطه‌های‌های کانتینری، بندرگاه‌ها ‌و فرودگاه‌ها کاربرد دارند. در سال گذشته، ۵۰ هزار متر مربع از ‌این کفپوش‌ها در بندرگاه چابهار به کار گرفته شده است.
به گفته وی این شرکت بنا دارد با انتقال دانش فنی این محصول به کشورهای اتیوپی، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، آسیای میانه، لبنان و… تولید کفپوش‌های نانویی را توسعه دهد.