اولین خط تولید نانوالیاف صادراتی توسط شرکت دانش بنیان «فناوران نانومقیاس» افتتاح شد

اولین خط تولید صادراتی شرکت دانش بنیان «فناوران نانومقیاس» برای تولید نانوالیاف توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.
رضا فریدی مجیدی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوران نانومقیاس در افتتاحیه خط تولید صادراتی دستگاه تولید کننده نانو الیاف این شرکت  که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: ما در این شرکت دانش بنیان موفق شدیم تا دستگاه الکتروریسی یا همان دستگاه تولید کننده نانو‌الیاف را از نمونه آزمایشگاهی با حمایت های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جهوری به تولید صنعتی برسانیم.
وی افزود: اکنون موفق شدیم تا این دستگاه را ۳ برابر قیمت داخلی به کره جنوبی صادر کنیم؛ قیمت فروش داخلی برابر ۳۵۰ میلیون تومان است ولی همین دستگاه را با قیمت یک میلیاردتومانی به کره جنوبی فروخته‌ایم.
وی گفت: تاکنون این دستگاه را به نیجریه، مالزی صادر کرده ایم و  اکنون آن را در اختیار کره جنوبی قرار داده ایم.
فریدی با بیان اینکه از این نانو الیاف که با سیستم الکتروریسی تهیه می‌شود در فیلتر‌ها، نیروگاه‌ها و … استفاده می‌شود، عنوان کرد: کاربرد فیلتراسیون در بعضی از صنایع به ویژه فاضلاب ها در حال حاضر در حال افزایش است، در واقع این دستگاه با اضافه کردن نانوفیبر به فیلترهای معمولی کارایی فیلترها را افزایش می‌دهد.
وی با بیان مثالی گفت: از این نانو الیاف در ماسک‌های تنفسی استفاده کرده‌ایم که توانسته کارایی فیلتراسیون ماسک را تا ۹۵ درصد افزایش دهد؛ لازم به ذکر است که تا کنون توانسته‌ایم ماسک‌های نانویی تنفسی، را به صورت سالانه  با ظرفیت ۲۰ میلیون تومان به تولید برسانیم.
وی بیان کرد: از دستگاه الکتروریسی تاکنون ۶ عدد در داخل کشور واگذار شده و از فناوری ماحصل آن در ۲۰ نیروگاه در داخل کشور استفاده شده است.
وی ادامه داد: با استفاده از فیلترهای تولیدی از این دستگاه ‌وانیم شاهد صرفه جویی انرژی در نیروگاه‌ها باشیم که حتی یک درصد صرفه جویی انرژی، یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را به همراه دارد.