ارائه دستاوردهای شرکت‌های نانو ایرانی در نمایشگاه خودرو

آخرین دستاوردهای فناوری نانو در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال صنعتگران و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت.
دهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، که از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، میزبان شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی بود که به ارایه محصولات خود پرداختند. واحد ارزیابی محصولات ستاد نانو با حضور در این نمایشگاه اقدام به معرفی تعدادی از محصولات تجاری شده در حوزه فناوری نانو با کاربرد در صنعت خودروسازی نمود.
از این میان، شرکت‌های تولیدی و صنعتی بهران فیلتر و نانوساختار مهرآسا، فیلترهای خودرو بهره‌مند از فناوری نانو خود را به نمایش گذاشتند. این فیلتر‌ها قابلیت جذب ذرات بسیار ریز را که در طولانی مدت برای موتور مضر هستند، داراست. شرکت رامو آلیبرت علاوه بر ارایه مستربچ آنتی‌باکتریال خود به منظور استفاده در قطعات پلیمری اتاق خودرو، محصول ضد آب و لک شیشه خودرو را نیز ارایه داد که با استقبال بسیار خوب مراجعه کنندگان همراه بود. شرکت آرتاش کامپوزیت نیز الکترودهای جوش خود را به نمایش گذاشت، که از مزایای آن می‌توان به نرم نشدن الکترود نقطه جوش با حفظ رسانش بالای مس و همچنین مقاومت به سایش مناسب سره جوش اشاره کرد.
مرکز توسعه نانوپوشش ستاد نانو نیز ضمن معرفی کاربردهای فناوری نانوپوشش در قطعات فلزی خودرو اقدام به ارایه نانوپوششی مناسب جهت افزایش بهره موتور خودرو نمود. از دیگر فناوری‌های ارایه شده توسط ستاد نانو، فناوری پلاسما بود. این فناوری در راستای بهبود رنگ‌پذیری قطعات خودرو، افزایش آبدوستی پلیمر‌ها و همچنین افزایش سهولت چسبندگی پلیمر‌ها (به عنوان مثال در قاب چراغ جلو) به حمایت ستاد و به همت چند شرکت دانش بنیان توسعه داده شده است.
به منظور آشنایی مراجعه کنندگان و صنعتگران گزارش‌هایی از کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودروسازی و همچنین لوح فشرده کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو در اختیار مخاطبان قرار گرفت. محتوای ترویجی صنعتی ارائه شده در این نمایشگاه را می‌توانید از لینک‌های زیر دریافت نمایید:

کتاب محصولات فناوری نانو در صنعت خودرو
کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت خودرو
کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنایع قالب‌سازی
کاربرد پلاسمای سرد در صنعت خودروسازی
کاربردهای نانومواد سلولز در صنعت خودرو
کاربرد نانوکامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو
کاربرد فناوری نانو در عایق‌های حرارتی

غرفه ستاد نانو در این نمایشگاه میزبان جمع کثیری از تولیدکنندگان قطعات خودرو و ارائه دهندگان خدمات در این صنعت بود. در طی این مراجعات در مجموع در حدود ۱۰۰ تقاضای صنعتی برای محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های حاضر در این غرفه ثبت شد که اغلب این تقاضا‌ها مربوط به استفاده از فناوری پلاسما در اصلاح سطح پلیمر‌ها و همچنین نانوپوشش‌های سخت و مقاوم بر روی قطعات فلزی خودرو و قالب‌ها بود.
لازم به اشاره است که دهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو از تاریخ ۲۵ الی ۲۸ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردید.
جهت مشاهده تصاویر این نمایشگاه اینجا کلیک نمایید.