تصفیه هوای کولر آبی با نانوفیلتر ایرانی

شرکت ماشین هوشمند رایمند موفق به تولید فیلتر هوایی نانویی برای کولرهای آبی شده که با استفاده از آن هوای خروجی از این کولرها کاملا بهداشتی و تمیز خواهد بود.
نانوفیلتر سارونه (نفس)، یک فیلتر هوای آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات نقره تولید شده توسط شرکت ماشین هوشمند رایمند در حوزه سلامت خانگی است که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در محیط مرطوب کولر آبی به صورت پوشش روی این کولرها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
این فیلتر هوا وسیله‌ای متشکل از مواد پارچه‌ای است که با توجه به مشخصات فنی قادر به جذب ذرات جامد معلق در هوا از قبیل غبار، آلودگی، گردوخاک و باکتری است.
بخشی از این نانو فیلتر را یک کاور برزنتی (از نوع برزنت کانتینری) مقاوم در برابر نور خورشید تشکیل می‌دهد که با محافظت کولر آبی در برابر تابش مستقیم نور خورشید، تا حد زیادی از تبخیر آب جلوگیری به عمل آورده و به افزایش میزان خنک‌کنندگی و صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند.
بخش دیگر این محصول نیز مربوط به لایه‌های فیلتراسیون است که با توجه به چیدمان درنظر گرفته شده از ورود ریزگردها، عوامل آلرژی‌زا، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و ده میکرون و … به فضای داخلی کولر جلوگیری می‌کند.
در داخلی‌ترین لایه این محصول، با استفاده از فناوری نانو، خاصیت آنتی‌باکتریال تکمیل شده و با افزودن نانوذرات نقره در پارچه فیلتر، یون‌های حمله‌کننده به باکتری‌ها درون ساختار آن آزادشده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.
در این روش با جلوگیری از ورود و رشد باکتری‌ها هوای کاملا تمیز و بهداشتی وارد محیط منزل و محل فعالیت می‌شود.
گفتنی است اثر ضدباکتریایی نقره به‌طور چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که این نانوذرات قادر به از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری هستند. این نانوذرات فعالیت‌های ضدقارچی شدیدی نیز در مقابل بعضی از عفونت‌های قارچی از خود نشان می‌دهند.
نانوذرات نقره با ترکیبات سولفور و فسفر پروتئین‌های غشا واکنش داده و بر روی مورفولوژی و ساختار سلول باکتری اثر گذاشته و موجب مرگ آن می‌شوند. با کاهش اندازه ذره، رهایش یون‌های نقره افزایش‌یافته که این موجب افزایش فعالیت‌های ضدباکتریایی آن‌ها می‌شود.
غلظت یون نقره در محصول تولید شده ppm 165 است و طبق آزمون استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ (نساجی- تعیین فعالیت ضد باکتریایی در کالاهای نساجی) فعالیت آنتی‌باکتریال قوی از خود نشان می‌دهد.
این محصول علاوه بر دارا بودن کیفیت بالاتر طراحی و ساخت نسبت به نمونه‌های مشابه، با توجه به تست‌‌های انجام گرفته توسط آزمایشگاه آلودگی هوا و عوامل فیزیکی پژوهشگاه نیرو، به نسبت محصولات مشابه راندمان فیلتراسیون بالاتری را دارد. همچنین با توجه به استفاده از نانوذرات آنتی‌باکتریال صورت گرفته، این محصول تا حد زیادی از ورود آلودگی‌های باکتریایی به هوای خنک شده جلوگیری می‌کند که این مهم نیز در محصولات مشابه دیده نمی‌شود. از طرف دیگر استفاده از محصول بر میزان هوادهی کولر تأثیر محسوسی ندارد.
شرکت ماشین هوشمند رایمند در سال ۹۶ با تکیه بر توان متخصصان فناوری نانو موفق به تولید محصول فیلتر آنتی‌باکتریال کولر آبی با نام تجاری نانوفیلتر سارونه (نفس) شد.
درحال حاضر این مجموعه علاوه بر این محصول در زمینه تولید دریچه‌های هوشمند هوا نیز فعالیت دارد.
فیلتر هوای آنتی‌باکتریال تولید شده توسط این شرکت در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ تائیدیه نانومقیاس از ستاد نانو شده و درحال حاضر از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و کانال‌های توزیع به بازار عرضه می‌شود.