توسعه فناوری تولید میکروسکوپهای الکترونی روبشی در ایران

شرکت توسعه فناوری شریف سولار موفق به ارائه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) با قدرت تفکیک ۲۰ نانومتر شده است. این میکروسکوپ برای مطالعه مورفولوژی و ترکیب شیمیایی سطح و تعیین ضخامت لایه‌های نازک پوشش‌دهی شده روی یک زیرلایه قابل استفاده است.

میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی از جمله تجهیزات مهم مورد استفاده در فناوری ‌نانو هستند که فناوری ساخت آن‌ها در اختیار تعداد محدودی از کشورها است. میکروسکوپ‌های الکترونی یکی از مهمترین ابزارهای آنالیز مواد در مقیاس نانو هستند که معمولا برای بررسی ابعاد، مورفولوژی و ساختار مواد نانومقیاس (نانوذرات، نانوالیاف و نانولوله‌ها) از میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده می‌شود.

شرکت توسعه فناوری شریف سولار اقدام به ارائه فناوری ساخت این نوع میکروسکوپ‌ها در داخل کشور کرده است. میکروسکوپ SEM شرکت توسعه فناوری شریف سولار بزرگنمایی ۱۰۰ هزار برابری داشته و در آن از تفنگ الکترونی کاتد حرارتی تنگستنی استفاده شده است. ولتاژ شتابدهی این SEM بین ۱ تا ۳۰ کیلو الکترون ولت است.

سیستم اسپری پیرولیز، سیستم اسپری التراسونیک و پروفایلومتر از دیگر تجهیزات شرکت توسعه فناوری شریف سولار است.

مشابه میکروسکوپ‌های نوری که از نور مرئی برای تصویرسازی بهره می‌برند، در SEM نیز برای تصویربرداری از الکترون‌ها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه طول موج الکترون‌ها بسیار کوتاه‌تر از طول موج نور مرئی است، قدرت تفکیک SEM بسیار بیشتر از میکروسکوپ‌های نوری است. بنابراین مطالعه‌ی مورفولوژی سطح در قدرت‌های تفکیک بالاتر مستلزم استفاده از SEM است.

شریف سولار شرکتی دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف است و از همکاری تعدادی از نخستین پژوهشگران و فارغ التحصیلان حوزه سلول های خورشیدی در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است. زمینه کاری عمده شریف سولار در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی است که به‌طور خاص در حوزه ساخت و آنالیز سلول‌های خورشیدی کاربرد دارند ولی به‌طور عام دارای کاربردهای متنوع دیگری هستند. علاوه بر تجهیزات، طیف بزرگی از مواد آزمایشگاهی مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی، LED و الکترونیک پرینتی در شرکت تولید شده و خدمات گسترده‌ای در زمینه ساخت و آنالیز سلول‌های خورشیدی ارائه می شود. شریف سولار با ارائه سبد کاملی از محصولات و خدمات در حوزه سلول‌های خورشیدی اکنون در این حوزه در کشور مرجعیت یافته است.