فناوری نانوی ایرانی در تولید رنگ پودری مقاوم به خوردگی

رنگ‌ پودری تولید شده در شرکت فام گستر ماهان با مقاومت بالا در برابر خوردگی، از اسکلت ساختمان‌ها در برابر عوامل خورنده خارجی از قبیل آب یا اکسیژن که به‌آرامی فولاد را از بین می‌برند محافظت می‌کنند و همچنین بر روی سازه‌های فولادی در صنایع نفت و گاز، ایستگاه‌های برق، پل‌ها، کارخانه‌های تولید سلولز، کارخانه‌های کنسرو ماهی و غیره به کار می‌روند.

خوردگی یک فرآیند طبیعی و تدریجی است که فلز خالص را به شکل اکسیدی یا هیدروکسیدی پایدار تبدیل می‌کند و باعث تحلیل رفتن خواص کارآمد مواد شامل استحکام، ظاهر و نفوذپذیری نسبت به مایعات و گاز‌ها می‌شود، بنابراین مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند تا بسته به نوع فلز و محیط اطراف آن، از پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی استفاده کنند.
شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان به عنوان اولین تولیدکننده این دسته از پوشش‌ها با شناخت نیاز مشتریان در صدد رفع آن برآمده تا رضایت بیشتر مشتریان را فراهم کند؛ این شرکت برای اولین بار در ایران رنگ‌های پودری حاوی نانوذرات سیلیکا با ساختار کریستالی آمورف را تهیه و تولید کرده است. رنگ نانوی تولید شده در این شرکت توانسته بسیاری از مشکلات و موانع موجود در خواص فیزیکی رنگ را برطرف سازد.
سیلیکا به ‌واسطه دارا بودن الکترون‌های آزاد، مقاومت عالی در برابر خوردگی، پایداری گرمایی و رسانایی کم، یک ماده عالی ضدخوردگی به شمار می‌رود و بدلیل هزینه‌های پایین تولید، از آن به‌ عنوان یک پرکننده و عامل افزایش حجم مناسب برای رنگ استفاده می‌شود، زیرا اضافه کردن سیلیکا به رنگ، بدون اثر گذاشتن بر روی رنگ، بافت باکیفیتی را در آن ایجاد می‌کند و باعث جان گرفتن رنگ می‌شود.
مقاومت حرارتی بالا تا سقف 300 درجه سانتیگراد، چسبندگی و مقاومت بسیار بالا در برابر خش پذیری، مقاومت در برابر ضربه و انعطاف های تدریجی و ناگهانی، مقاومت در برابر خوردگی و سایش و همچنین بهبود شرایط انبارداری و برطرف کردن پدیده های نظیر کلوخگی رنگ و سیالیتی بالای رنگ از جمله مزایای استفاده از رنگ‌های پودری حاوی نانو ذرات نانو سیلیکا است.
این محصول به‌عنوان رنگ پودری حاوی نانوذرات سیلیکا با ساختار کریستالی آمورف شناخته می‌شود که اندازه متوسط ذرات سیلیکا در آن ۴۸ نانومتر می‌باشد، این محصول به روش الکترواستاتیک اعمال می‌شود و بعد از اعمال رنگ می‌بایست در دمای مناسب پخت شود.
این رنگ‌ها با مقاومت بالا در برابر خوردگی، از اسکلت ساختمان‌ها در برابر عوامل خورنده خارجی از قبیل آب یا اکسیژن که به‌آرامی فولاد را از بین می‌برند محافظت می‌کنند و همچنین بر روی سازه‌های فولادی در صنایع نفت و گاز، ایستگاه‌های برق، پل‌ها، کارخانه‌های تولید سلولز، کارخانه‌های کنسرو ماهی و غیره به کار می‌روند.
این محصول موفق به دریافت گواهینامه نانو مقیاس در تاریخ 94/10/15 از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گردیده است.