تولید فرش ضدباکتری با کمک فناوری نانو

فرش به عنوان یکی از کالاهای ضروری در زندگی ایرانیان جا گرفته و تولیدکنندگان فرش با افزایش تعداد طرح، رنگ، متراژ، تراکم و تعداد شانه‌های آن سعی دارند تا مشتریان بیشتری را به بازار خود وارد کنند.

در بازار کنونی خریداران علاوه بر موارد فوق به سالم بودن، شستشوی آسان، بدون پرز بودن فرش برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی و تنفسی توجه می‌کنند، بنابراین تولید کنندگان فرش تلاش می‌کنند تا با به خدمت گرفتن فناوری‌های روز دنیا تمامی نیاز‌های مصرف‌کنندگان خود را تامین کنند.

استفاده از خاصیت ضد‌میکروبی و طبیعی نانو ذرات نقره در تولید و بافت فرش به دلیل برخورداری از خواص مهمی چون ضد‌قارچ، ضد‌بو و ضد‌حساسیت بودن، برای بیماران و افراد دارای حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی بسیار مفید است و به دلیل تماس مستمر کودکان و افراد خانواده با فرش، سطح سلامتی افراد جامعه را به نحوه چشمگیری افزایش می‌دهد.

به طور کلی میکروب‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌ها، عفونت‌ها و ایجاد بوی بد در فرش هستند؛ محققان شرکت تولیدی «فرش یادگار کهن جی» با استفاده از خاصیت ضد میکروبی نقره اقدام به تولید فرش‌های آنتی باکتریال نموده‌اند که ضد‌باکتری و ضد‌بو است و با استفاده از آن باکتری‌ها قابلیت تکثیر خود را از دست می‌دهند و در نتیجه با ثبات بالای مواد آنتی‌باکتریال بر روی این فرش مانع از رشد باکتری‌ها و بو‌گرفتگی فرش می‌شود.

این محصول علاوه بر دریافت گواهینامه نانو مقیاس از ستاد فناوری نانو، توانسته تاییدیه بهداشتی از وزارت بهداشت را نیز دریافت کند.