تولید داخلی لوله و اتصالات UPVC مقاوم به ضربه و حرارت با فناوری نانو

شرکت پیشگام پلاست اهواز تولیدکننده‌ی انواع اتصالات UPVC با بهره‌گیری از فناوری نانو است. این اتصالات خواص مکانیکی و حرارتی بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد. کاربرد عمده‌ی این نوع اتصالات در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌ها است.

پلی ونیل کلراید که به‌صورت مخفف به PVC معروف است، سومین محصول مصنوعی پلیمری پس از پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن به شمار می‌رود. PVC در دو شکل کلی صلب و انعطاف‌پذیر عرضه می‌شود. با اضافه کردن افزودنی‌هایی می‌توان میزان انعطاف‌پذیری PVC را به میزان مطلوب رساند. UPVC ماده‌ای است که حاوی مواد افزاینده‌ی انعطاف‌پذیری نیست و به‌صورت کاملاً صلب رفتار می‌کند. بیشترین کاربرد این ماده‌ی پلیمری در تولید لوله و اتصالات ساختمانی است.

به گفته‌ی غلامرضا عباسی نورآبادی، مدیرعامل شرکت پیشگام پلاست اهواز، با توجه به اینکه خرابی تأسیسات ساختمان هزینه‌های بسیاری را برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد، استفاده از محصولات این شرکت که با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید شده است می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌ها را تا حدود زیادی کاهش دهد. لوله و اتصالات مذکور از مقاومت به ضربه و حرارت بالاتری نسبت به نمونه‌های معمولی برخوردارند.

وی در خصوص نحوه‌ی استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات افزود: «پرکننده‌های نانویی باعث افزایش استحکام، مدول و چقرمگی زمینه پلیمری می‌شوند. این خواص غیر معمول به دلیل سطح ویژه بسیار بالای نانوذرات است.»

شرکت پیشگام پلاست اهواز در سال 2008 میلادی گواهی‌نامه ایزو 9001 را از موسسه‌ی آمریکایی AGS دریافت کرده است. همچنین این شرکت، در سال‌های1386 و 1387 از سوی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان خوزستان به‌عنوان واحد نمونه‌ی استان معرفی‌ شده است. میزان تولید سالانه‌ی اتصالات UPVC در حال حاضر حدود صد تن است. این محصولات در مرداد ماه 1394 موفق به کسب گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو شده‌اند.

عباسی نورآبادی در پایان به ارائه‌ی پیشنهاد‌هایی در جهت افزایش کیفیت محصولات و ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی اتصالات پرداخت: «با توجه به اینکه لوله و اتصالات PVC دارای استاندارد اجباری است، بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی، استانداردهای لازم را بدون اینکه آن‌ها را در تولید انبوه رعایت کنند، دریافت نموده‌اند. این موضوع سبب کاهش کیفیت محصولات و رقابت ناسالم در قیمت‌گذاری شده است. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته، استانداردهای اجباری جای خود را به استانداردهای تشویقی داده و هزینه‌ی عدم رعایت استانداردهای تشویقی را افزایش یابد.»