موفقیت فناوران ایرانی در ساخت نانوکامپوزیت UPVC با مقاومت به ضربه بالا

فناوران کشورمان در شرکت آریا پلیمر پیشگام، با استفاده از نانوذرات موفق به ساخت نانوکامپوزیت UPVC با مقاومت به ضربه بالا شدند. به گفته آقای مهندس مفتخریان مدیر تحقیق و توسعه شرکت آریا پلیمر پیشگام در ترکیب این کامپوزیت از نانو ذراتی استفاده شده است که موجب بهبود مقاومت به ضربه­ی پلی‌ونیل‌کلراید سخت در پروفیل­ها، لوله، اتصالات و … می گردد.

امروزه میزان مصرف کالاهای پلیمری در صنعت ساختمان رو به افزایش است. بدین ترتیب کیفیت و مقاومت محصولات پلیمری مورد استفاده در ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله این محصولات می‌توان به لوله و اتصالات پی وی سی و پروفیل چوب پلاستیک اشاره کرد. با توجه به همین رویکرد محققین شرکت آریا پلیمر پیشگام با بهره ­گیری از نانوذرات توانستند خواص کامپوزیت­های بر پایه­ ی پلی­ ونیل­ کلراید ­سخت را بهبود بخشند.

شرکت آریا پلیمر پیشگام در سال 1387 با حضور چند تن از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان تاسیس گردید. آقای مهندس مفتخریان مدیر تحقیق و توسعه شرکت آریا پلیمر پیشگام عمده فعالیت این شرکت را در زمینه­ی تولید سازگارکننده­های پلی­اتیلن و پلی­پروپیلن، تولید کامپاند پلی ­اتیلن شبکه­ ای شده برای لوله­ های آبرسانی بهداشتی، تولید مستربچ­های افزودنی، تولید مستربچ­ های پرکننده، تولید افزودنی­ بهبود کیفیت محصولات یوپی­ وی­ سی، طراحی و مهندسی معکوس و مشاوره فنی و مهندسی در زمینه بهبود کیفیت محصولات یو پی­ وی­ سی اعلام کرد.

جهت تولید PVC ، مواد افزودنی گوناگونی به­منظور بهبود خواص و جلوگیری از حملات محیطی به آن اضافه می­شود که از مهم­ترین آن­ها می­توان به پرکننده ­های افزایش حجم و کاهش قیمت … اشاره کرد. پرکننده­ها به طور محسوسی می­توانند باعث بهبود استحکام کششی، سختی و رنگ‌پذیری شوند که معمول­ترین آن­ها کربنات‌ها، رس­ها، سیلیکات­ها و تالک می­باشد. پرکننده­های با ابعاد نانومتری به علت سطح ویژه بالا، خواص مناسبی به این پلیمرها می­دهند.

ترکیب نمونه درصد شکست در تست مقاومت به ضربه
نمونه­ی حاوی میکرو ذرات 70%
نمونه­ حاوی میکرو و نانوذرات 40%
نمونه حاوی نانو ذرات 10%

 

کامپوزیت تهیه شده بر پایه­ی پلی­ ونیل­ کلراید سخت حاوی نانو ذرات خواص مقاومت به ضربه­ی بالاتری نسبت به نمونه­ی بدون نانوذرات دارا می­باشد که نتایج آزمون مقاومت به ضربه­ی آن بر طبق استاندارد ملی ایران به شماره ­ی 12291 در جدول زیر آمده است.

شرکت آریا پلیمر پیشگام در تاریخ 24/10/93 موفق به دریافت تأییدیه نانومقیاس (با کد 93043) برای تولید محصول نانوکامپوزیت پلی­ ونیل­ کلراید ­سخت گردید. این تأییدیه به مدت یک سال دارای اعتبار می­باشد.