تولید دریچه های ضدسرقت نانویی در کشور

تولید دریچه های ضدسرقت نانویی در کشور، راهکار نانویی برای جلوگیری از سرقت دریچه منهول فاضلاب و محافظتی اطمینان‌بخش از جنس نانومواد محسوب میشود.

سالانه چندهزار دریچه منهول فاضلاب در کشورمان به سرقت می‌رود که هزینه مالی و جانی هنگفتی را برجای می‌گذارد. اصلی‌ترین علت سرقت این دریچه‌ها، فروش آن‌ها به‌صورت مواد بازیافتی است؛ به‌همین دلیل بیشتر دریچه‌های سرقت‌شده از جنس فلز و عمدتاً چدنی هستند.

گذشته از خسارات مالی فراوانی که سرقت این دریچه‌ها به شهرداری‌ها و ادارات آب‌وفاضلاب تحمیل می‌کند، چاه‌های بدون دریچه که پس از سرقت برجای می‌مانند، همواره جان شهروندان را تهدید می‌کنند. متأسفانه سالانه تعدادی از هم‌وطنانمان به‌علت سقوط در چاه‌هایی که به‌علت سرقت دریچه‌ها بدون حفاظ مانده‌اند، جانشان را از دست می‌دهند.

تاکنون برای حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی اندیشیده شده است؛ مانند افزودن قفل یا استفاده از مواد جدید مانند کامپوزیت، پلیمر و بتن؛ اما متأسفانه هرکدام از این راه‌حل‌ها مشکلات خاص خود را به‌دنبال داشته و نتوانسته جایگزین مناسبی برای دریچه‌های معمولی چدنی باشد.

شرکت رادیس پس از ۷ سال کار تحقیقاتی موفق شده است نانوکامپوزیتی از جنس سیمان اختراع کند. این ماده، ضدسرقت بوده و تمامی خواصی را که در ساخت دریچه‌ها انتظار می‌رود، بروز می‌دهد. به‌همین دلیل این محصول، ظرف مدت کوتاهی که به بازار عرضه شده، با استقبال چشمگیری مواجه شده است و توانسته خود را به‌عنوان جایگزین مناسب دریچه‌های چدنی به بازار کشورمان بقبولاند.

دریچه نانوکامپوزیت رادیس از ناکامپوزیت‌های سیمانی تقویت شده، تهیه می‌شود. این ماده خواص منحصربه‌فردی دارد که به‌طور کلی با سیمان و دیگر مواد به‌کار رفته در دریچه‌ها متفاوت است. این ماده برخلاف سیمان، قابلیت چکش‌خواری چشمگیری دارد، کاملاً در برابر نفوذ آب مقاوم است و تحمل دماهای بسیار بالا و بار قابل‌توجهی را دارد.

از نانوکامپوزیت رادیس در مواد مختلفی می‌توان استفاده کرد؛ اما مهم‌ترین استفادهٔ آن در دریچه‌های منهول فاضلاب است که به‌علت وزن مناسب، دوام بالا و ضدسرقت بودن، ماده‌ای ایدئال برای این محصول محسوب می‌شود.

تاکنون دریچه‌های منهول رادیس در بسیاری از استان‌های کشور مانند تهران، خوزستان، خراسان، فارس و … جایگزین دریچه‌های قدیمی شده و توانسته مشکل سرقت دریچه‌های فاضلاب را به‌طور کامل برطرف کند. دریچه‌های منهول نانوکامپوزیت رادیس برای تأسیسات زیرزمینی شهرداری‌ها، مخابرات، آب‌وفاضلاب، پتروشیمی‌ها و شهرک‌های صنعتی کاربرد دارد.

دریچه‌های بتنی که به‌طور سنتی در بازار استفاده می‌شوند، مشکلاتی مانند تردی و شکنندگی دارند که به‌علت خواص بتن است. همچنین نفوذ آب در بتن باعث می‌شود که پس از یخ‌زدگی و یخ‌گشایی، محصول دچار ترک و شکننده شود. استفاده از فناوری نانو موجب شده است که نفوذ آب در محصولات رادیس صفر باشد و با مشکل یخ‌زدگی و یخ‌گشایی مواجه نشوند.

همچنین ماده نانوکامپوزیت ساخته‌شده در شرکت رادیس، قابلیت چکش‌خواری فوق‌العاده بالایی دارد و همین امر موجب شده است که بتواند جای چدن را در درپوش‌های فاضلابی پر کند. به این ویژگی‌ها، قابلیت تحمل بار بالا در ضخامت‌های کم را نیز باید افزود. دریچه‌های فعلی شرکت رادیس توانایی تحمل بارهای بیشتر از ۴۰ تن را دارا هستند.

به‌طور کلی حداقل طول عمر ۶۵ سال، قیمت مناسب و ارزان، مقاومت در برابر عامل‌های مخرب، غیرقابل اشتعال بودن، تحمل دما از ۵۵ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و ضدسرقت و دارای بیمه سرقت بودن را می‌توان از مزایای رقابتی این محصول دانست.

شرکت دانش‌بنیان رادیس (Radis.in) از جمله شرکت‌هایی است که فعالیت خود را با هدف تحقیق و تولید تکنولوژی مواد نوین از مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرده و در حال حاضر به یکی از تولیدکنندگان پیشروی دریچه منهول نانوکامپوزیتی در بازار تبدیل شده است.

این شرکت دانش‌بنیان نه‌تنها در بازار ایران به‌خاطر تکنولوژی ساخت نانوکامپوزیت مورداستقبال قرار گرفته است، بلکه توانسته راه خود را در بازارهای جهانی مانند کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز باز کند.

شرکت رادیس تاکنون گواهی‌نامه نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو، مجوز پارک علم و فناوری و پروانه کسب اتحادیهٔ مربوطه را برای این محصول کسب کرده است.

این شرکت به‌واسطهٔ تولید دریچه‌های منهول نانو کامپوزیت تاکنون برای دهها نفر ایجاد اشتغال کرده است. و میزان تولید این محصول نانویی در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده است. فاضلاب تهران، ساب نیرو، عمراب و شرکت مهندسی تارا برخی از شرکت‌های طرف قرارداد برای خرید محصول شرکت رادیس هستند.

مسئولان شرکت که تاکنون کوشیده‌اند محصول خود را از طریق تبلیغات در صداوسیما، مرکز رشد و پارک علم و فناوری معرفی کنند، معتقدند عدم دسترسی به منابع مالی مناسب و ارزان‌قیمت عمده‌ترین مانع تولید و عرضهٔ دریچه‌های منهول نانوکامپوزیت این شرکت در سطحی گسترده‌تر هستند.