صادرات نانوذرات تقویت‌کننده‌ پلاستیک به چین

شرکت میکا شیمی شریف، به عنوان یکی از شرکت‌های انشعاب‌یافته از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی موفق به تولید انبوه و صادرات نوعی افزودنی‌ نانو به چین شده است، افزودنی که حاوی نانوذرات سیلیس بوده و به منظور تقویت ساختار پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

میکا شیمی شریف از شرکت‌های اسپین‌آف پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با انعقاد قراردادی یک تُن نانوافزودنی پلاستیک موسوم به نانوذرات POSS را به چین صادر می‌کند. این نانوذرات با اضافه شدن به ساختار پلاستیک فرآیند‌پذیری و شکل‌پذیری پلاستیک را بهبود داده و در عین حال استحکام پلاستیک نیز ارتقاء پیدا می‌کند.

مجید کریمی مدیرعامل شرکت میکا شیمی شریف در این‌باره می‌گوید: «۵ سال پیش کار روی فرآیند سنتز نوعی نانوذرات سیلیس با ساختار نسبتا پیچیده در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی را آغاز کردم که در نهایت فناوری تولید این نانوذرات به‌دست آمد. این نانوپودر به‌عنوان افزودنی به مواد پلاستیکی اضافه می‌شود تا خواص مکانیکی و فیزیکی پلاستیک‌ها بهبود یابد. پس از آن‌‌که این فناوری توسعه پیدا کرد، شرکت میکا شیمی شریف برای تجاری‌سازی و فروش این محصول تاسیس شد.»

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی می‌گوید: «بعد از توسعه این فناوری، ارتباطی با یک شرکت چینی بر قرار شد که ابتدا یک کیلو از این محصول برای تست به این شرکت داده شد و در قدم‌های بعدی ۲ کیلوگرم، ۵ کیلوگرم و بعد ۲۰ کیلوگرم از این نانوپودر توسط شرکت چینی خریداری و مورد آزمایش قرار گرفت که بعد از تایید عملکرد آن سفارش یک تن از این نانوپودر داده شده است که در سه مرحله تولید و به این شرکت تحویل داده می‌شود.»

این دانش آموخته رشته شیمی دانشگاه شریف می‌افزاید: «هنوز در ابتدای کار هستیم و بیشتر وقت و انرژی ما صرف مشتری چینی است، مطمئمن هستیم که با گذشت زمان می‌توانیم دامنه مشتریان خود را افزایش دهیم چرا که این محصول تنها توسط یک شرکت آمریکایی به تولید انبوه رسیده است، با توجه به کیفیت و مزیت قیمتی، فرصت‌های زیادی برای صادرات این محصول دانش‌بنیان وجود دارد.»

دکتر کریمی از عرضه این نانوذرات در بسته‌هایی در حد چند گرم در بخش پژوهشی کشور خبر داد که با استفاده از این نانومواد کارهای تحقیقاتی مختلفی در داخل کشور انجام شده است.