تولید کاشی و سرامیک نانو برای استفاده در بیمارستان‌های کشور

شرکت تانیاسرام گاریزات برای برخی بیمارستان‌ها در شهرهای اهواز، شیراز و همدان کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال تولید کرده است. این کاشی‌ها و سرامیک‌ها به‌دلیل بهره‌مندی از نانومواد، دارای خواص آنتی‌باکتریال هستند. در ضمن این محصولات به کشور عراق نیز صادر شده است.

سیامک سلیمی، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تابان اندیش برجیس که با شرکت تانیاسرام گاریزات برای توسعه و تولید این فناوری همکاری داشته می‌گوید: «شرکت تانیاسرام گاریزات بنابر سفارش مشتریان اقدام به تولید کاشی و سرامیک نانو می‌کند که تاکنون چندین بیمارستان از این کاشی‌های آنتی‌باکتریال استفاده کرده‌اند.»

به گفته مهندس سلیمی در این کاشی و سرامیک‌ها از اکسید روی برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده شده است. نانوذرات اکسید روی دارای خواص آنتی‌باکتریال فوق‌العاده‌ای بوده و قادر هستند انواع زیادی از باکتری‌ها را از بین ببرند. نانوذرات اکسید روی به دیواره باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را به لحاظ عملکرد، رشد و بازتولید، غیرفعال می‌‌کنند. این نانوذرات می‌توانند با لعاب سرامیک به‌عنوان افزودنی مخلوط شوند و خاصیت آنتی‌باکتریال را بر روی آن ایجاد کنند.

از این کاشی و سرامیک‌ها می‌توان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام، مراکز و ساختمان‌های عمومی، استخر‌ها و مراکز ورزشی استفاده کرد.

به گفته مهندس سلیمی هر چند قیمت این کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریال نسبت به محصولات رایج اندکی بیشتر است اما مزایای زیادی برای بخش‌های بیمارستانی به ارمغان می‌آورد که می‌تواند در دراز مدت مقرون به‌صرفه باشد.

در حال حاضر تقریبا ۱۵ درصد از ظرفیت تولید شرکت تانیاسرام گاریزات به تولید کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال تعلق دارد و در یک‌سال گذشت تانیاسرام گاریزات در حدود ۵۰۰ کیلوگرم اکسید روی برای تولید این کاشی‌ و سرامیک‌ها استفاده کرده است که این اکسید روی توسط شرکت تابان اندیش برجیس تولید و در اختیار تانیاسرام گاریزات قرار داده شده است.