تولید نانوافزودنیهای ایرانی در جهت تأمین نیاز صنایع چسب و رزین

مدیرعامل شرکت نانو جاذب‌های پیشرفته نوین از نصب و راه‌اندازی خط تولید فیوم سیلیکا برای تامین نیاز صنعت چسب کشور به این نانوماده خبر داد.

فیوم سیلیکا یا ذرات سیلیکای متخلخل یکی از ساختاری‌های دی‌اکسید سیلیکون بوده که در صنایع مختلف قابل استفاده است. به‌گفته حمیدرضا شمس مدیرعامل شرکت نانو جاذب‌های پیشرفته نوین، صنعت چسب یکی از مشتریان اصلی این ماده است.

شمس می‌گوید: «فیوم سیلیکا به‌عنوان افزودنی در چسب‌های سیلیکونی موسوم به چسب آکواریم استفاده می‌شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۰ تن از فیوم سیلیکا برای استفاده در این چسب‌ها وارد کشور می‌شود. برای پاسخ به نیاز بازار، ما اقدام به توسعه فناوری این فیوم‌ها کردیم و در نهایت موفق به تولید فیوم سیلیکا نانوساختار شدیم.»

مهندس شمس می‌افزاید: «در حال حاضر فرآیند نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات خط تولید به پایان خود نزدیک شده و از دو ماه آینده تولید را با ظرفیت ۷ تن در ماه آغاز می‌کنیم که هدف ما رسیدن به ظرفیت تولید ۳۰ تن در ماه است.»

این دانش‌آموخته دوره کارشناسی ارشد فناوری‌ نانو دانشگاه کاشان می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کیفیت نمونه تولیدشده این فیوم در شرکت نانو جاذب‌های پیشرفته نوین با نمونه‌های آلمانی از نقطه نظر کیفیت تفاوت چندانی ندارد، این در حالی است که از نظر قیمت محصول ما کمتر از نصف نمونه آلمانی است. همچنین ما از ماشین‌آلات ساده‌تر و فرآیندی سهل‌تر برای تولید استفاده می‌کنیم.»

وی از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد ریالی روی این خط تولید خبر داد که احتمالا تا تکمیل کامل طرح این سرمایه‌گذاری به ۵۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

مدیرعامل نانو جاذب های پیشرفته نوین که خود سابقه فعالیت در صنعت چسب را دارد، این فیوم سیلیکا را ماده‌ای مهم در صنعت چسب می‌داند که با نانومقیاس شدن آن میزان مصرف آن کم شده و در عین حال کارایی نهایی چسب بهبود قابل توجهی می‌یابد.

به گفته مهندس شمس این فیوم علاوه بر صنعت چسب، در صنایع غذایی، سنگ، رنگ و رزین نیز کاربرد دارد.