دوره صنعتی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت کشاورزی برگزار شد

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی با هدف افزایش سطح کیفی و محتوایی سمینارهای صنعتی در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ در ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری‌نانو برگزار شد.

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنایع، با موضوع صنعت کشاورزی و صنایع غذایی و با حضور جمعی از مدرسین فناوری نانو و علاقمندان به ترویج صنعتی و تدریس فناوری نانو در این صنعت، در روز پنجشنبه، ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن کنفرانس ستاد برگزار شد.

در این دوره‌ از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در موضوعات مرتبط با نانوپوشش‌ها را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان و حداکثر در دو موضوع صنعتی از مجموعه دوره‌های آموزشی صنعتی فناوری نانو، ثبت‌نام و شرکت نمایند.

در هفته چهارم برگزاری مجموعه دوره‌های آموزشی صنعتی فناوری نانو، که با هدف اطلاع‌رسانی علمی و فنی به مدرسین فناوری نانو در صنعت، آگاه‌سازی ایشان از توان داخلی، محصولات فناوری نانو ساخت ایران در حوزه نانوپوشش‌ها، بیان پیشرفت‌های اخیر صنعتی در جهان و افزایش سطح کیفی و محتوایی سمینارهای صنعتی فناوری نانو و در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، در محل ستاد تشکیل گردید، به کاربردهای نانوپوشش‌ها در صنعت کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع مرتبط با آن پرداخته شد.

در ابتدای این دوره، به اهمیت بکارگیری فناوری نانو در صنعت کشاورزی اشاره شد:

«افزایش کمی و کیفی محصولات در راستای افزایش سود دهی، جلب رضایت مشتری و کاهش هزینه، از موارد حائز اهمیت در این حوزه است. توجه به رشد روزافزون جمعیت و نیاز به مواد غذایی با کیفیت از یک سو و رقابت اقتصادی در تولید محصولات با کیفیت از دیگر سو، ضرورت تغییر نگرش در صنعت کشاورزی و مدیریت دقیق آن را گوشزد می کند. در کنار تولید و استفاده از ادوات و تجهیزات کشاورزی، موضوع افزایش سود اقتصادی ناشی از کاهش هزینه های حاصل از اتلاف و استهلاک قطعات، امری ضروری بنظر میرسد. فناوری نانو از جمله فناوری‌های نوینی است که امیدهای فراوانی در رفع کمبودها و توسعه صنعت کشاورزی ایجاد نموده است. کاربرد فناوری نانو در صنعت ماشین های کشاورزی، علاوه برکاهش قیمت تمام شده قطعه، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی را دربرداشته و به بهره وری اقتصادی در کشور کمک شایانی می نماید. با توجه به رشد و توسعه فناوری های نوین مرتبط با صنعت کشاورزی و بکارگیری روشهای نوین در صنعت مذکور، نیاز به قطعات با کیفیت و با دوام بیشتر درماشین ها، افزایش یافته است. در این بین استفاده از نانوپوشش ها در صنعت کشاورزی و تجهیزات وابسته و مرتبط با آن، ازطریق افزایش دوام و عمر قطعات، سبب کاهش قابل توجه هزینه ها و رشد اقتصادی می‌شود.»

بازار نانوپوشش‎ها در صنعت کشاورزی و مواد غذایی، سهم حوزه های مختلف این صنایع از بازار نانوپوشش‎ها و درآمد جهانی و سود اقتصادی حاصل از بکارگیری آن، از موارد مورد بحث در این دوره بود.

بررسی زمینه‎های بالقوه کاربرد نانوپوششها در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی، در کنار بیان مشکلات موجود در این صنایع و راه‌حل‌های مطرح، موضوعات دیگری بود که به آن پرداخته شد.

در ارائه محتوای فنی و علمی این دوره، عناوینی همچون معرفی قطعات مستعد به خوردگی و سایش در ماشین‎آلات کشاورزی، کاربرد نانوپوشش ها در تیغه‎های کشاورزی، قطعات بذرنشانی و ابزارآلات برداشت محصول، نیز مورد بحث قرارگرفت.
در ادامه دیگر کاربردهای رایج  نانوپوششها در صنعت کشاورزی از زوایای مختلف تشریح شده و ضمن بیان اهمیت نانوپوشش‎های کاربردی در این صنعت، به تأثیر آن در اقتصاد و توسعه کشور پرداخته شد.

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

از سرفصل‌های آموزشی صنعتی این دوره موارد ذیل را می‌توان برشمرد:

– جنبه‌های اقتصادی و بازار استفاده از نانوپوشش‌ها
– مزایای استفاده از نانو پوشش‏‌ها در مقایسه با پوشش‌های مرسوم در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی
– انواع نانوپوشش‎های با اهمیت در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی و روش‏‌های پوشش‏دهی
– شرکت‌های فعال در حوزه نانوپوشش‌ها در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی
– نانوپوشش‌های کاربردی برای ماشین‎آلات سمپاشی و کودپاشی
– نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در تیغه‌ها
– نانوپوشش‌دهی در قطعات کاشت سیب‎زمینی و ماشین‎آلات پیازکن
– نانوپوشش‎های ضدخوردگی
– بهره‌گیری از نانوپوششهای کاربید تنگستن
– کاربردهای تجاری نانوپوششهای مقاوم به سایش
– نانوپوششدهی TiN/TiAlSiN
– و…

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

سوکی‌ها در روتوچیزل‌ها و روتیواتورها (از ماشین‌آلات خاکورزی) و تیغه‌های فولادی در ماشین‌های سیکلوتیلر از جمله اجزایی هستند که در معرض سایش شدید قرار دارند. با بکارگیری نانوپوشش‌های سخت و مقاوم میتوان مشکلات موجود در اینگونه تجهیزات را به نحو چشمگیری کاهش داد.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

همچنین استفاده از نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در قسمتهایی نظیر تیغه های هلیکوپتری نصبی بر روی کمباین در پلتفرمهای ویژه برداشت، عمر کاری این قطعات را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

در بخشی از این دوره، موضوع استفاده از نانوپوشش‌های  Ti-Si-C-N با بهره گیری از روش کندوپاش مغناطیسی به کمک پلاسما در انواع اکسترودرهای فراوری مواد غذایی توضیح داده شد. بکارگیری این نوع نانوپوشش‌ها نیز نمونه‌ای دیگر از وجود بسترهای مطلوب کاربرد نانوپوشش‌ها در صنایع غذایی محسوب می‌شود.

در بخش پایانی، ضمن معرفی بخش ترویج و فرهنگ سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و مرکز توسعه نانوپوشش، حاضران به پرسش و پاسخ، انتقال تجربیات و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادها پرداختند. در این بین، بخشی از محتواهای ترویجی و گزارشات صنعتی منتشر شده در حوزه فناوری نانوپوشش مرتبط با صنعت کشاورزی و صنایع غذایی، نیز به مدرسان عرضه شد.

در پایان جلسه، مدرسان از طرف ستاد گواهی شرکت در دوره دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه نانوپوشش‌ها را خواهند داشت.

با توجه به این موضوع که آشنا نمودن صنایع مختلف کشور، با قابلیت‌های  فناوری نانو و کاربردهای نانوپوشش‌ها گامی مهم در تولید محصولات دانش‌بنیان، افزایش کیفیت آنها و بهبود عمر کاری قطعات، بوده و اقدامی اثرگذار در راستای رشد اقتصادی و تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی، محسوب می‌شود، از این رو کلیه مدرسین فناوری نانو علاقمند به حضور در دوره‌های آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد نانوپوشش‌ها در صنایع می‌توانند در جهت اهداف مذکور اقدام نموده و  بر اساس برنامه‌های اعلام شده، در دوره‌های آتی، بصورت رایگان ثبت نام و شرکت نمایند.

یادآور می‌شود دوره آموزشی صنعتی نانوپوشش‌ها در صنعت پزشکی، ویژه مدرسین فناوری نانو، با محوریت نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت پزشکی، مطابق برنامه، در روز پنجشنبه هفته آتی، ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.