دوره صنعتی فناوری نانو با موضوع فناوری پلاسمای سرد در صنایع چاپ و ‏بسته‌بندی برگزار شد‏

دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع «توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در ‏صنایع» روز سه شنبه ۱۳۹۶/۵/۲۴ برگزار شد.‏

در راستای ترویج صنعتی،  ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو و به منظور افزایش سطح کیفی و محتوایی در رویدادهای صنعتی و سمینارهای ترویج فناوری نانو در صنایع با محوریت پلاسما و کاربردهای آن، دوره‌ آموزشی صنعتی فناوری نانو، با موضوع” توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در‎‎صنایع مختلف”، روز سه شنبه ۱۳۹۶/۶/۲۴ به دو صورت مجازی و حضوری از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰‏ با ارائه جناب آقای دکتر سعیدی، کارگزار رسوخ فناوری پلاسما در صنعت و با حضور جناب آقای مهندس صفا، مدیر عامل شرکت مهندسی پلاسما ایده آزما در محل سالن کنفرانس ستاد برگزار گردید.

در این دوره از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری رویدادها و سمینارهای ترویج فناوری نانو در موضوعات و حوزه های صنعتی مرتبط با فناوری پلاسمای سرد را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان، در این دوره‌ها ثبت‌نام و شرکت نمایند.

از محورهای آموزشی صنعتی این دوره میتوان موارد زیر را برشمرد:
§ تشریح مفهوم پلاسما و نحوه برهمکنش آن با سطوح
§ بررسی انواع مختلف پلاسما
§ تبیین مفهوم ترشوندگی، انرژی سطحی و کشش سطحی
§ بررسی چالشها و مشکلات صنایع چاپ و بسته بندی و راه حلهای مطرح صنعتی
§ بیان کاربردهای پلاسما در صنعت چاپ و بسته بندی
§ ذکر تجربیات موفق صنعتی در حوزه فناوری پلاسما
§ معرفی شرکتها و تجهیزات سرآمد خارجی و بازار مشتریان در زمینه فناوری پلاسما
§ معرفی پتانسیلها، توانمندی ها و فناوران داخلی حوزه فناوری پلاسما
§ مروری بر ارزش افزوده حاصل از بکارگیری فناوری پلاسما در صنایع

در ابتدای دوره با توضیحات کارگزار رسوخ فناوری پلاسما در صنعت، ‏ انواع مختلفی از پلاسما که در پردازش سطوح پلیمری مورد استفاده قرار میگیرند، معرفی شد که از جمله آنها میتوان به پلاسمای کرونا، جت پلاسمای اتمسفری و پلاسمای سد دی الکتریک اشاره کرد. پلاسما با کنده کاری سطحی و ایجاد زبریهای نانومتری بروی سطوح و نیز با ایجاد عامل و گروه های فعال شیمیایی مانند OH- و COO- سبب افزایش چسبندگی سطوح پلیمری به رنگها، پوششها و سطوح دیگر می‌شود.

در ادامه عنوان شد که اساسا مواد پلیمری به سبب ساختار شیمیایی ویژه ای که دارند ذاتا دارای انرژی سطحی پایینی هستند که این امر سبب تضعیف یا عدم چسبندگی سطحی می‌شود. از طرفی اشاره شد که چاپ بدون پیش پردازش مناسب در سطح، از ثبات مطلوبی برخوردار نبوده و به مرور زمان از سطح مذکور پاک خواهد شد. با بکارگیری فناوری پلاسما، به دلیل افزایش انرژی سطحی پلیمرها و فلزات در حین فرآیند چاپ، پیوند مناسبی بین جوهر و سطح پلیمر ایجاد میگردد که سبب وضوح مناسب در فرآیند چاپ میگردد.

از دیگر مزایایی که در این دوره اشاره شد، موضوع بهبود خاصیت ترشوندگی، بهبود چسبندگی رنگ و نیز بهبود قابلیت چاپ پذیری بعنوان نتایج بهره گیری از فناوری پلاسما بود که سبب اقبال صنایع چاپ و بسته بندی به این فناوری شده است. سطوح پلیمری که پیش از فعال سازی سطح توسط فناوری پلاسمای سرد، رنگ پذیری مناسبی ندارند، پس از اعمال فرآیند فعالسازی سطحی با استفاده از این فناوری، از رنگ پذیری مناسبی برخوردار میگردند.

یکی از موضوعاتی که در این دوره به آن اشاره شد، استفاده شرکتهای مطرح و فعال خارجی از فناوری پلاسما بود. در این ارائه عنوان شد که بسیاری از شرکتهای بزرگ و معتبر خارجی در حوزه ساخت تجهیزات کامپیوتری و چاپگرها در دستگاههای چاپ صنعتی خود از فناوری پیشرفته پلاسما بهره می برند و بر اساس نوع پلیمری که بروی آن فرآیند چاپ انجام می‌شود و سرعت چاپ موردنظر، تعداد و نوع دستگاه پلاسمای مورد استفاده متفاوت و بعضا متنوع خواهد بود که این مهم، بر ضرورت توجه صنعت داخل و لزوم توسعه این فناوری تاکید دارد.

در بخش کارگاهی دوره، با حضور مدیر عامل شرکت مهندسی پلاسما ایده آزما، مدرسان، از نزدیک با نحوه عملکرد دستگاه پلاسما و عملکرد و اثرات آن در بهبود رنگ پذیری سطح آشنا شدند و ضمن مشاهده چگونگی کار با دستگاه، سؤالات خود را مطرح نمودند.

در قسمت پایانی جلسه، حاضران در دوره کوتاه مدت “مهارت”، در راستای موضوع جلسه، به ارائه مطلب پرداختند و بر اساس ارزیابی ۳۶۰ درجه، نقاط قوت و ضعف ارائه صنعتی خود را در شرایط برگزاری سمینارها و رویدادهای صنعتی کشور، مورد توجه و بازنگری قرار دادند.

در پایان جلسه، مدرسان از طرف ستاد گواهی شرکت در دوره و گواهی شرکت در کارگاه دریافت نمودند.

این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، با تأیید ستاد، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه فناوری پلاسما را خواهند داشت.

نظر به اهمیت فناوری پلاسما در صنایع و در راستای توسعه و ارتقای دانش فنی فناوری پلاسما، شبکه توسعه فناوری پلاسما در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سعی دارد تا با مشارکت متخصصان پلاسما و دیگر رشته های مرتبط در کشور، به ارائه راه‌حلهای نوآورانه برای رفع چالشهای صنعتی و ترویج بهره برداری تجاری از این فناوری بپردازد.

 از آنجا که این فناوری، پتانسیل بالایی را در پردازش سطوح برای کاربردهای متنوعی همچون میکروب‌زدایی، تمیزکاری، افزایش چسبندگی، رنگ‌پذیری و غیره داراست، میتواند راه‌حلهایی مقرون به صرفه و اقتصادی، جهت رفع مشکلات صنایع مختلف در حیطه های مذکور ارائه دهد.

 بدیهی است آشنا نمودن صنایع مختلف کشور، با قابلیتهای فناوری پلاسما، گامی اثرگذار در در راستای رشد اقتصادی و تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی، محسوب میشود؛ از این رو انتظار میرود تا در راستای نیل به اهداف یادشده، برگزاری هرچه بهتر رویدادهای ترویجی و سمینارهای صنعتی بر مبنای محصولات و فناوری های مورد تأیید ستاد و طبق آیین نامه های موجود، در تسریع این روند نقشی اثرگذار ایفا نماید.

کلیه مدرسین فناوری نانو علاقمند به حضور در دوره های آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد پلاسما در صنایع می‌توانند بر اساس برنامه اعلام شده، در دوره های پیش رو، بصورت رایگان ثبت نام و شرکت نمایند.

یادآور می‌شود دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنایع نساجی، مطابق برنامه اعلام شده، در روز سه شنبه مورخه ۱۳۹۶/۵/۳۱ برگزار خواهد شد.