دوره صنعتی فناوری نانو با موضوع فناوری پلاسمای سرد در صنایع پزشکی و سلامت برگزار شد

دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع «توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنایع» روز سه شنبه ۱۳۹۶/۶/۷ برگزار شد.

در راستای ترویج صنعتی و ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو و به منظور افزایش سطح کیفی و محتوایی در رویدادهای صنعتی و سمینارهای ترویج فناوری نانو در صنایع با محوریت پلاسما و کاربردهای آن، دوره‌ آموزشی صنعتی فناوری نانو، با موضوع” توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در‎‎صنایع مختلف”، روز سه شنبه ۱۳۹۶/۶/۷ به دو صورت مجازی و حضوری از ساعت ۹ تا ۱۴:۳۰‏ با ارائه جناب آقای دکتر رمدانی، کارگزار شبکه تبادل فناوری در حوزه پلاسما، بهداشت و سلامت ستاد نانو، در محل سالن کنفرانس آن ستاد برگزار گردید.
در این دوره از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری رویدادها و سمینارهای ترویج فناوری نانو در موضوعات و حوزه های صنعتی مرتبط با فناوری پلاسمای سرد را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان، در این دوره‌ها ثبت‌نام و شرکت نمایند.

از محورهای آموزشی صنعتی این دوره میتوان موارد زیر را برشمرد:
 نگاهی بر سیر تحول تکنولوژی پلاسما و تاریخچه فناوری
 تشریح پلاسمای تعادلی و پلاسمای غیرتعادلی
 تبیین کاربردهای پلاسما در صنایع با نگاه جهانی
 توضیح کاربردهای فناوری پلاسما در صنایع پزشکی و سلامت
 معرفی روش های جوانسازی پوست با استفاده از فناوری پلاسما
 بیان روش های درمان زخم بستر با بکارگیری فناوری پلاسما
 تشریح پلاسمای اسپارک و اثرات مفید آن بر سلامت
 کاربردهای فناوری پلاسما در درمان سرطان و زخم های دیابتی
 بررسی مزایای فناوری پلاسما در کاربردهای زیبایی
 مکانیسم استرلیزاسیون پلاسما
 مروری بر بازار جهانی پلاسما با نگرش بر سهم جهانی بازار تکنولوژی پلاسما در بخش صنعت پزشکی و درمانی
 آشنایی با نمونه محصولات جوان سازی پوست با استفاده از فناوری پلاسما
 معرفی تولید کنندگان دستگاه های درمانی و پزشکی با استفاده از پلاسما
در ابتدای دوره با توضیحات کارگزار شبکه تبادل فناوری در حوزه پلاسما، بهداشت و سلامت ستاد نانو، ‏ انواع مختلفی از پلاسما معرفی شد و بیان شد که در پلاسما به طور کلی کلیه اتم ها یا مولکول های موجود در گاز یونیزه می شوند. این نوع پلاسما در ستارگان یافت شده و حدود ۹۹% از جهان ما را تشکیل می دهد. در پلاسمای عدم تعادل (پلاسمای سرد)، الکترون ها دارای دمای بالایی هستند اما یون ها دمای پایینی دارند به طوری که دمای گاز یونیزه شده تقریبا برابر دمای اتاق است.
همچنین با ذکر کاربردهای پلاسما در پزشکی، به مواردی نظیر استرلیزه کردن لوازم و قطعات پزشکی و آزمایشگاهی اشاره شد.
filereader.php?p1=main_e2ef524fbf3d9fe61
در ادامه عنوان شد که مواردی نظیر سفید کردن دندان، ترمیم زخم، ازبین بردن میکروارگانیسم ها و قارچهای پوستی، انعقاد خون و حتی ازبین بردن سلول های سرطانی با فناوری پلاسمای سرد ممکن است.
filereader.php?p1=main_812b4ba287f5ee0bc
از دیگر مزایایی که در این دوره اشاره شد، این بود که در کاربردهای زیبایی این فناوری، بیمار، بعد از عمل به استراحت نیاز نیست و دوره نقاهت ندارد. امکان از بین بردن چروک، علائم واریس در بدن و ترکهای ایجاد شده بر روی پوست با کمک فناوری پلاسما امکان پذیر است.
filereader.php?p1=main_92cc227532d17e56e
ضمنا درمان با پلاسماجت و پلکسر تقریبا هیچ عارضه ای ندارد و همچنین ایمن بودن روش درمان با پلکسر و پلاسما جت برای بیمار و اپراتور و قابلیت استفاده در نقاط حساس بدن وجود دارد.
filereader.php?p1=main_f4b9ec30ad9f68f89

در بخش کارگاهی دوره، با ارزیابی ۳۶۰ درجه شرایط ارائه در برابر مخاطبان صنعتی، پژوهشی و تجاری، انجام شد و حاضران در دوره کوتاه مدت “مهارت”، در راستای موضوع جلسه، به ارائه مطلب پرداختند و نقاط قوت و ضعف ارائه صنعتی خود را در شرایط برگزاری سمینارها و رویدادهای صنعتی کشور، مورد توجه و بازنگری قرار دادند.

در پایان جلسه، مدرسان از طرف ستاد گواهی شرکت در دوره و گواهی شرکت در کارگاه دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، با تأیید ستاد، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه فناوری پلاسما را خواهند داشت.
نظر به اهمیت فناوری پلاسما در صنایع و در راستای توسعه و ارتقای دانش فنی فناوری پلاسما، شبکه توسعه فناوری پلاسما در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سعی دارد تا با مشارکت متخصصان پلاسما و دیگر رشته های مرتبط در کشور، به ارائه راه‌حلهای نوآورانه برای رفع چالشهای صنعتی و ترویج بهره برداری تجاری از این فناوری بپردازد؛ از آنجا که این فناوری، پتانسیل بالایی را در پردازش سطوح برای کاربردهای متنوعی همچون میکروب‌زدایی، تمیزکاری، افزایش چسبندگی، رنگ‌پذیری و غیره داراست، میتواند راه‌حلهایی مقرون به صرفه و اقتصادی، جهت رفع مشکلات صنایع مختلف در حیطه های مذکور ارائه دهد. بدیهی است آشنا نمودن صنایع مختلف کشور، با قابلیتهای فناوری نانو و بکارگیری آن منجمله در حوزه فناوری پلاسما، گامی مهم در در راستای رشد اقتصادی و تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی، محسوب میشود. انتظار میرود تا در راستای نیل به اهداف یادشده، برگزاری هرچه بهتر رویدادهای ترویجی و سمینارهای صنعتی بر مبنای محصولات و فناوری های مورد تأیید ستاد و طبق آیین نامه های موجود، در تسریع این روند نقشی اثرگذار ایفا نماید.
کلیه مدرسین فناوری نانو علاقمند به حضور در دوره های آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد پلاسما در صنایع می‌توانند بر اساس برنامه  اعلام شده، در آخرین جلسه دوره پیش رو، بصورت رایگان ثبت نام و شرکت نمایند.
یادآور می‌شود آخرین بخش دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنایع غذایی و کشاورزی، مطابق برنامه اعلام شده، در روز سه شنبه مورخه ۱۳۹۶/۶/۱۴ برگزار خواهد شد.