مروری بر کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در صنایع غذایی و بسته‌بندی

مصرف، آماده‌سازی و ذخیره‌سازی مواد غذایی به صورتی ایمن و فاقد آلودگي‌هاي زيان‌بخش با حفظ مواد مغذي ‌یکی از مهم‌ترین حیطه‌ها در زمینه حفظ سلامتی و بهداشت است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات به‌خصوص به شکل خام و با حداقل پردازش به‌عنوان منابع پراهمیت در سبد غذایی جوامع، لزوم توسعه روش‌هایی مطمئن و کارآمد در پردازش، نگهداری، بسته‌بندی و توزیع مواد غذایی را افزون می‌کند.

از سوی دیگر در بخش کشاورزی استفاده از فناوری‌های پیشرفته و کارآمد به منظور افزایش بهره‌وری و کسب موقعیت اقتصادی بهتر به‌خصوص در ایران که با مشکل کمبود آب و دیگر نهاده‌ها مواجه است، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

به تازگی در میان روش‌های متعددی که در صنایع غذایی مورد استفاده و توجه قرار می‌گیرند، پلاسمای سرد؛ تکنیکی نوین، دوست‌دار محيط‌زيست و اقتصادي است که افق‌های امیدبخشی را برای بهبود کيفيت محصولات و خدمات در این حوزه ارائه داده است.

غالباً پس از جامد (خاک)، مایع (آب) و گاز (باد)، از پلاسما (آتش) به عنوان عنصر چهارم طبیعت یاد می‌شود. پلاسما مجموعه‌اي از يون‌ها، الکترون‌ها، اتم‌هاي خنثي، رادیکال‌ها وگونه‌های برانگیخته است که با اعمال اختلاف ولتاژ بین دو الکترود تولید می‌شود. این تکنیک امروزه کاربرد فراوانی در بسیاری از شاخه‌های دانش و فناوری یافته است. در بین انواع پلاسما، پلاسمای سرد به علت کار در دمای پایین (حدود دمای اتاق) در کاربردهای بیولوژیکی و صنایع غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این فناوری به عنوان تکنیکی نوین می­تواند در عرصه‌های مختلفی از صنایع غذایی و کشاورزی با ارائه راهکارهای مناسب و کارآمد گامی مؤثر در جهت ارتقا اهداف اين صنایع بردارد.

در گزارش صنعتی مروری بر کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در صنایع غذایی و بسته‌بندی با این فناوری و کاربردهای آن در صنعت غذایی بیشتر آشنا شوید.