«صادرات فناوری و دانش‌فنی» مزیت رقابتی شرکت‌های نانویی ایرانی

«صادرات فناوری و دانش‌فنی» مزیت رقابتی شرکت‌های نانویی ایرانی

به اعتقاد مدیرعامل شرکت پردیس شیمی باختر، صادرات نانویی همیشه محدود به «صادرات محصول» نیست و «صادرات فناوری و دانش‌فنی» نیز می‌تواند به عنوان یکی از مزیت‌های شرکت‌های نانویی در ایران باشد. ارائه محصول با کیفیت و استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب از جمله ملزومات صادرات محصولات نانویی از نگاه مدیرعامل شرکت پردیس شیمی باختر است.

پردیس شیمی باختر، صادرکننده‌ برتر محصولات نانویی در سال ۹۵ که در حوزه تولید انواع نانوروانکارها و روغن‌های موتور و صنعتی فعالیت دارد، سال گذشته نانوروانکار و روغن‌موتور نانویی به کشور ترکیه صادرکرده است.

هانی فاضلی، مدیرعامل شرکت پردیس شیمی باختر درباره مزیت ایران برای صادرات محصولات در حوزه فناوری‌های پیشرفته نظیر فناوری‌نانو می‌گوید: «در حال حاضر نیروی کار، به ویژه نیروی کار تحصیل‌کرده، در ایران ارزان است، بنابراین می‌توان با استفاده از این نیروهای تحصیل کرده هسته‌های تحقیق و توسعه تشکیل داد و فناوری‌های جدید برای صادرات به‌دست آورد. با توجه به این که هزینه نیروی انسانی متخصص برای توسعه فناوری‌های نوین در کشورهای دیگر قابل توجه است، ارزش افزوده تولید و توسعه فناوری در ایران بسیار بالا است، بنابراین شرکت‌ها و حتی جامعه دانشگاهی می‌توانند با توسعه فناوری‌های جدید به ویژه در حوزه نانو، رقابت‌پذیری بالایی در منطقه داشته باشند.»

فاضلی می‌افزاید: «ما در سال ۲۰۱۴ موفق شدیم یکی از فناوری‌های خود را به کشور برزیل صادر کنیم که این ارزش افزوده زیادی برای شرکت ما به همراه داشت. پیشنهاد من به شرکت‌های نانویی ایرانی این است که روی فرمولاسیون‌های جدید و فناوری‌های نوین کار کنند و با صادرات این فناوری‌ها اقدام به توسعه کسب‌وکار کنند. همیشه صادرات مربوط به فروش محصول نیست بلکه فروش فناوری نیز می‌تواند درآمد زیادی برای یک شرکت به ارمغان آورد که حتی گاهی درآمد فروش فناوری از صادرات محصول نیز بیشتر است.»

دکتر فاضلی درباره شرایط و ملزومات موفقیت در صادرات می‌گوید: «جایگاه ایران در منطقه در حوزه فناوری‌نانو بسیار بالا است و رقابت‌پذیری شرکت‌های ایرانی در خاورمیانه می‌تواند با کمک فناوری‌نانو تقویت شود. اما برای صادرات باید به دو نکته مهم توجه کرد. تجربه صادرات ما طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد شرکت‌هایی که قصد صادرات محصولات نانویی را دارند باید با محصولات با کیفیت بالا وارد بازار شوند و صادقانه کیفیت خود را عرضه کنند و از هرگونه بزرگ‌نمایی پرهیز کنند. موضوع دوم برای موفقیت در صادرات، بسته‌بندی است. این مسئله بسیار مهم بوده و شرکت‌های ایرانی در بخش بسته‌بندی شیک و مناسب باید بهتر عمل کنند.»

به اعتقاد مدیرعامل شرکت پردیس شیمی باختر شرکت‌ها باید روی صادرات محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند تا وابستگی به فروش نفت در کشور به حداقل برسد.

لازم به ذکر است که شرکت پردیس شیمی باختر یکی از برترین تولیدکنندگان نانومحصولات حوزه خودرو در ایران بوده که تاکنون محصولات خود را به ۱۶ کشور جهان صادر کرده است. ایتالیا، برزیل، ترکیه و آذربایجان از جمله مقاصد صادراتی این شرکت طی سال‌های اخیر بوده است.