با ساخت طیف‌سنج تبدیل فوریه، کالیبراسیون منابع مادون قرمز امکان‌پذیر شد

شرکت تجهیزات پیشرفته طیف‌سنجی اوژن، دستگاه طیف‌سنج تبدیل فوریه ساخته است که کاربردهای گوناگونی از جمله کالیبراسیون توان طیفی منابع مادون قرمز را دارا است. طیف‌سنج‌های تبدیل فوریه یکی از ابزارهای مهم و کاربردی جهت اندازه‌گیری طیف‌های تابشی، جذبی و بازتابی در محدوده نانومتری بوده و توسعه و ساخت این نوع طیف‌سنج‌ها، راهبردی جهت عمق بخشیدن به دانش آنالیز مواد به ویژه در حوزه فناوری نانو است.
طیف‌سنج تبدیل فوریه (Fourier-transform Spectrometer) از پیشرفته‌ترین نوع طیف‌سنج‌ها بوده که توانایی اندازه‌گیری توان طیفی بر حسب طول‌موج را دارد. طیف‌سنج تبدیل فوریه قابلیت آنالیز طیفی و شدتی لیزرها، لامپ‌ها، مدهای تداخلی و حتی اندازه‌گیری لیزرهای تک مد برون‌کاواکی را دارد. برخلاف سامانه‌های متداول نوری، طیف‌سنج تبدیل فوریه با استفاده از اصول تداخل سنجی دارای قدرت تفکیک طیفی کمتر از ۰٫۴ نانومتر و سرعت بالای آنالیز است. این مدل طیف‌سنج‌ها قادر هستند محدوده طیفی مرئی تا مادون قرمز میانه را با قدرت تفکیک بالا طیف‌سنجی کنند.
کالیبراسیون توان طیفی منابع مادون قرمز، اندازه‌گیری طیفی و شدتی لیزرهای تک مد برون کاواکی، استفاده از مدل بازتابی جهت تشخیص کیفیت مواد غذایی، اندازه‌گیری میزان رطوبت و میزان تازگی مواد غذایی و خوراکی و بررسی کیفی میزان رطوبت در خاک و برگ از جمله کاربردهای این دستگاه است.
طیف‌سنج تبدیل فوریه ساخت شرکت تجهیزات پیشرفته طیف‌سنجی اوژن در ۳ مدل OSA۹۱۷، OSA۹۲۶ و OSA۱۰۴۵ و با محدوده طیفی ۹۰۰ تا ۴۵۰۰ نانومتر به بازار عرضه می‌شود. در طیف‌سنج‌های تبدیل فوریه ساخت این شرکت از یک تداخل‌سنج مایکلسون استفاده شده که با قابلیت جابجایی آینه محرک به میزان چند سانتی‌متر، تفکیک طیفی بالایی را ایجاد می‌کند. در این مدل تحلیلگر طیفی از لیزرهای هلیوم – نئون برای رزولوشن طیفی بالا و از لیزر دیود پایدار هم دما با طول موج ۶۳۰ نانومتر برای کاربردهایی که نیاز به رزولوشن طیفی بالا ندارند استفاده شده است.