کاهش خسارت‌های آتش‌سوزی با سیمان ضدحریق نانویی

شرکت «مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما» محصولی با پایه سیمانی حاوی نانوذرات تولید کرده است که از بخش‌های فلزی ساختمان در برابر آتش محافظت می‌کند. استفاده از چنین محصولی می‌تواند در صورت بروز فجایعی نظیر آتش‌سوزی پلاسکو، میزان خسارت را به حداقل مقدار ممکن برساند.

در این محصول، استفاده از جزء نانومتری برای بهبود خواص ضد حریق و کاهش ضخامت پوشش مورد نظر برای تاخیر در رسیدن به دمای خمیدگی و درنتیجه سبک‌تر شدن سازه بدون افت کارایی و ایمنی بسیار تاثیرگذار بوده است.

محافظت ساختمان در برابر حریق به ویژه اسکلت و سازه‌های آن که معمولا از جنس مواد فلزی هستند بسیار حائز اهمیت است که باید مورد توجه طراحان و مهندسان قرار بگیرد.

این کار توسط پوشش‌های ضد حریق صورت می‌گیرد. به طور کلی فولادهای سازه‌ای، نقطه حرارت خمش یا به اصطلاح خمیدگی در حدود 500 درجه سانتیگراد دارند و نیمی از مقاومت خود را در این دما از دست می‌دهند، بنابراین این سازه‌ها بدون استفاده از پوشش‌های ضد حریق بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود.

محصول ارائه شده توسط شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما، پوشش معدنی پایه سیمانی حاوی نانوذرات محافظت کننده در برابر آتش است که برای محافظت تمام المان‌های فلزی مورد استفاده در سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی در برابر حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به قوانین مبحث سوم مقرارت ملی ساختمان، استفاده از مواد محافظ حریق در تمام یا بخش‌هایی از ساختمان‌های با سازه فلزی اجباری است. پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی (Spray Mortars) بر پایه مواد معدنی نسوز بوده و حاوی مواد منبسط شده نظیر ورمیکولیت (Vermiculite) و نیز مصالحی نظیر گچ و سیمان، مواد کفزا و غیره است. پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق به دلیل مقاومت حرارتی بسیار بالا و ضریب رسانایی گرمایی بسیار پایین، روند انتقال حرارت در سازه را کاهش داده و باعث تاخیر در فروپاشی سازه (بسته به ضخامت مورد استفاده تا حدود 4 ساعت) در برابر حریق می‌شود که این امر می‌تواند پوشش ضد حریق بر پایه مواد معدنی پاششی را برای مقابله با حریق بسیار کار آمد نماید و این زمان فرصت کافی را برای اطفای حریق توسط نیروهای آتش‌نشانی فراهم می‌سازد. پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق در برابر حریق هیدروکربنی و حریق‌ سلولزی بسیار مقاوم بوده و می‌توان آنها را در سطوح داخلی و خارجی سازه فولادی و بتنی استفاده نمود.