رضایت گلخانه‌دار از فناوری نانوحباب/افزایش کیفی و کمی پرورش گل رُز

یکی از پرورش‌دهندگان گل رز که از دستگاه نانوحباب‌ساز برای گلخانه هیدروپونیک خود استفاده می‌کند، از عملکرد مثبت این فناوری در رشد کمی و کیفی محصول خبر داد.

مهندس اکبری که در گلخانه پرورش گل رز خود از دستگاه NANOX شرکت نانوفناوری سراج استفاده می‌کند، توضیحاتی درباره عملکرد این دستگاه و تاثیر آن در پرورش گل رز داد.

مهندس اکبری  می‌گوید: «قبلا به صورت کشت خاکی کار خود را انجام می‌دادیم، اما از دو سال پیش به سراغ کشت هیدروپونیک رفته‌ایم. کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی مزیت‌هایی برای کار ما داشت. به ویژه زمانی که از دستگاه نانوحباب‌ساز استفاده کردیم. استفاده از نانوحباب موجب شده تا بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌ها حذف شوند.»

وی در ادامه افزود: « استفاده از دستگاه نانوحباب‌ساز باعث شده میزان سرغنچه‌ها در فرآیند کشت افزایش یابد و محلول‌پاشی‌ها کودها نیز به حداقل برسد به طوری که نسبت به قبل میزان محلول‌پاشی به یک چهارم تقلیل یافته است. فقط برای کلسیم محلول‌پاشی انجام می‌شود برای دیگرکودها نیاز محلول‌پاشی نبوده است. علاوه‌براین میزان مصرف قارچ‌کش‌ها نیز به حداقل رسیده و در دو ماه گذشته نیز هیچ قارچ‌کشی استفاده نکرده‌ایم.»

مهندس اکبری می‌گوید:« برخی ریشه‌ها از قبل دارای آلودگی بودند اما از زمانی که دستگاه را نصب کردیم، توسعه ریشه بیشتر شده و آلودگی پیشین ریشه نیز کم کم از بین می‌رود. استفاده از فناوری نانوحباب موجب شده تا ساقه‌ها نیز قوی‌تر شده و سرگل‌ها نیز افزایش قابل توجهی از نظر طول داشته باشند، بدون این که نیاز به محلول‌پاشی باشد.»

ژنراتورنانوحباب‌ساز، محصولی فناورانه است که به منظور غنی‌ساز آب مورد استفاده در کشاورزی با اکسیژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش سطح اکسیژن محلول به صورت نانویی، علاوه بر بهبود عملکرد ریشه گیاه در جذب بهتر و موثرتر مواد مغذی، اثر جدی در کاهش قابل توجه بیماری‌های قارچی ناحیه ریشه خواهد داشت. هم‌اکنون محصول شرکت نانوفناوری سراج برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای نظیر توت‌فرنگی، خیار، کاهو، گوجه‌فرنگی و انواع گل‌های زینتی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.