کیتوتک: محصولات نانویی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی داریم

نریمان اکبری، معاون مدیرعامل شرکت کیتوتک، ضمن معرفی برخی از محصولات این شرکت، از کیفیت و قابلیت‌های رقابتی این محصولات با نمونه‌های خارجی خبر داد.

دکتر نریمان اکبری در برنامه تریبون نانو و صنعت ضمن معرفی شرکت کیتوتک گفت: «شرکت دانش‌بنیان کیتوتک از سال 84 با تمرکز بر محصولات حوزه پزشکی کار خود را شروع کرد و در حال حاضر 6 دسته محصول به بازار عرضه می‌کند. محصولات پیشرفته ترمیم زخم، بندآورنده‌های خونریزی، ضدعفونی‌کننده‌های برپایه نانوذرات نقره، محصولات تشخیصی نظیر کیت تشخیص عفونت، محصولات بهداشتی (Hygiene) و جعبه‌های کمک‌های اولیه و پانسمان ثانویه که حاوی محصولات داخل شرکت کیتوتک است.»

معاون مدیرعامل شرکت کیتوتک افزود: «در بخش محصولات مبتنی بر نانوذرات نقره، کیتوتک محصولاتی نظیر ضدعفونی‌کننده محل تزریق، ضدعفونی‌کننده سوختگی، ضدعفونی‌کننده زخم، ضدعفونی‌کننده دست، ضدعفونی‌کننده بدن، ضدعفونی‌کننده سطح، ضدعفونی‌کننده وسایل و تجهیزات و همچنین فوم بهداشتی بانوان را دارد. تفاوت میان برخی ضدعفونی‌کننده‌ها نظیر زخم و سوختگی در میزان غلظت ذرات موثر داخل محلول است که متناسب با هر کاربرد فرموله شده است.»

دکتر اکبری در ادامه به تشریح ویژگی‌ها و مزایای ضدعفونی‌کننده سیلوسپت پرداخت و گفت: « این محصولات فاقد الکل هستند در نتیجه حساسیت‌زایی و سمیت ندارند، بدون رنگ و بو بوده و موجب خشکی روی دست نمی‌شوند. همچنین از ماندگاری بالایی نیز برخوردار هستند. از سوی دیگر برای برخی تجهیزات، خورنده نبودن ترکیبات ضدعفونی‌کننده، نیز یک مزیت به حساب می‌آید که این محصول واجد این ویژگی است.»

وی درباره مکانیسم عمل ضدعفونی‌کننده نانویی گفت: « اتصال نانوذره به دیواره غشاء و سلول موجب اسیب به ساختار اورگانیسم شده و مانع از همانندسازی DNA و RNA می‌شود و از گسترش فعالیت میکروبی جلوگیری می‌کند.»

از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به BoneHem اشاره کرد که یک بندآورنده خون حاوی هیدروکسی‌آپاتیت است که به گفته دکتر اکبری قابل رقابت با یک محصول آمریکایی است. نسبت به این محصول خارجی، از مزیت‌هایی نظیر قابل جذب بودن برای بدن، آنتی باکتریال بودن و عدم ایجاد بافت گرانولوما برخوردار است و حساسیت نیز ایجاد نمی‌کند. ChitoHem نیز یک بندآورنده خون برای خونریزی‌های شدید است که حاوی ترکیبات سلولزی است.

دکتر اکبری، در بخش صادرات، به وجود نمایندگی‌های فعال در کشورهای مختلف همچون ایتالیا، یونان، لهستان، ترکیه، مالزی، فیلیپین، سوریه، تایلند و… و به‌زودی در کشورهایی همچون برزیل، کره‌جنوی و… اشاره کرد.