معرفی فرصتهای تجاری و صنعتی فناوری نانوی ایران در رویداد توسعه دانش بنیان واحدهای شهرکهای صنعتی تهران

رویداد توسعه همکاری های دانش بنیان در رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی شهرک های استان تهران 5 مردادماه از ساعت 9 الی 13 با همکاری شرکت بومرنگ و شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در محل صندوق نوآوری و شکوفایی تهران برگزار شد.

شرکت شهرک‌ های صنعتی استان تهران، به عنوان یکی از زیرمجموعه ‌های وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران، وظیفه ایجاد زیرساخت­‌های لازم برای توسعه واحدهای صنعتی استان تهران را بر عهده دارد. یکی از حوزه ‌هایی که اخیراً بیشتر مورد توجه این مجموعه قرار گرفته، توسعه فناوری و نوآوری در واحدهای صنعتی با بهره‌ گیری از توانمندی شرکت ‌های دانش بنیان و فناور است.

با توجه به رویکرد مذکور، طی همکاری این شرکت و بومرنگ، رویدادی طراحی و اجرا گردید که هدف آن ایجاد ارتباط هدفمند بین واحدهای صنعتی استان تهران و شرکت ‌های دانش‌ بنیان و فناور در راستای رفع نیازهای فناورانه واقعی صنعت کشور بود.

شرکت شهرک‌ های صنعتی استان تهران، با هدف ایجاد ارتباط بین واحدهای صنعتی استان تهران و شرکت ‌های دانش بنیان و فناور و همکاری آنها با یکدیگر مجموعه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. یکی از این اقدامات که موضوع این رویداد نیز هست شناسایی و رفع نیازمندی ‌های فنی و فناورانه واحدهای صنعتی استان از طریق توانمندی و ظرفیت شرکت ‌های دانش‌ بنیان است.

در اینجا منظور از نیازمندی های فناورانه نیاز به مواد اولیه، محصولات، قطعات، تجهیزات، ماشین ‌آلات و… است که دسترسی به آنها محدود است یا واردات آنها با هزینه بالا انجام می شود. همچنین بهینه‌ سازی فرآیندها و رفع عیوب خط تولید یا تجهیزاتی که تعمیرات آنها به سادگی امکان ‌پذیر نیست نیز جزء نیازهای فناورانه محسوب می‌ شوند.

این رویداد شامل بخشهای زیر بود:

o       ارائه نیازمندی‌ های فناورانه:

در این بخش تعدادی از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌­های صنعتی استان تهران، چند نیازمندی اولویت ‌دار خود را تشریح و پرزنت خواهند کرد. نکته مهم در خصوص این نیازها که مربوط به حوزه ‌های ماشین ‌آلات صنعتی، ساخت و تولید، مهندسی مواد، مواد شیمیایی، تصفیه پساب و… هستند این است که اعلام­‌کنندگان آنها واحدهای صنعتی خصوصی مستقر در استان تهران هستند، این بدین معناست که این نیازها اولویت های قطعی این کارخانه‌ ها هستند و در صورتی که شرکت های دانش ‌بنیان امکان رفع نیازها را داشته باشند، مدیران این کارخانه ها آمادگی فوری انعقاد قرارداد تجاری با آنها را خواهند داشت.

 

o       نمایشگاه تولیدات بار اول شرکت های دانش بنیان:

منظور از تولیدات بار اول، آندسته از محصولات، ماشین آلات و تجهیزاتی است که وارداتی بوده و پیش از این در داخل کشور تولید نمی شده اما اخیراً توسط شرکت‌های دانش‌ بنیان و فناوران داخلی تولید و با قیمتی به مراتب پایین ‌تر از نمونه ‌های خارجی در کشور عرضه شده است. نکته قابل توجه اینکه بخشی از این محصولات و ملزومات هنوز برای صنعتگران ایرانی ناشناخته هستند، از این رو مخاطب اصلی این بخش تولیدکنندگان و صنعتگران کشور هستند که می‌ توانند با بازدید از این بخش نمایشگاهی به گفتگو و تعامل مستقیم با سازندگان این محصولات و تجهیزات بپردازند.

 

o       نمایشگاه قطعات، تجهیزات و ماشین آلات وارادتی:

این بخش به منظور آشنایی شرکت ‌های دانش‌ بنیان و فناوران با تعدادی از قطعات و تجهیزات وارداتی که صنعت کشور را دچار مشکل نموده طراحی شده است. در این بخش گروهی از صنایع و انجمن‌ های صنعتی کشور، آن دسته از قطعات و تجهیزات وارداتی را که اگر در داخل کشور تولید شوند، ضمن خلق کسب ‌وکارهای جدید و سودآور موجب برداشتن باری سنگین از دوش صنعتگران می‌شوند را به نمایش می گذارند تا مخاطبان با نیازهای وارداتی کشور آشنا شوند.

 

o       جلسات مذاکره:

بطور طبیعی در هرجایی که طرفین عرضه و تقاضا حضور داشته باشند، موضوع مذاکره و گفتگو اهمیت می ‌یابد. از این رو فضایی در نظر گرفته شده که حاضرین این رویداد بتوانند ضمن شبکه سازی با سایرین، در جلسات مذاکره با یکدیگر حضور یافته و خواسته‌ ها و تقاضای خود را بطور مستقیم به طرف دیگر منتقل نمایند.

مشارکت در این رویداد برای عموم علاقه مندان به فناوری و نوآوری آزاد و رایگان است، اما مخاطبان اصلی رویداد شامل سه گروه زیر هستند که می‌ توانستند از طریق همین صفحه بلیت رایگان حضور در رویداد را تهیه نمایند:

o       شرکت‌ های دانش بنیان: شرکت های دانش بنیان احراز صلاحیت شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

o       صنعتگران و واحدهای تولیدی: مدیران و نمایندگان صنایع، صنعتگران و واحدهای صنعتی

o       افراد عادی: افراد علاقه مند به نوآوری و فناوری، نمایندگان سازمان ‌ها و نهادها، نمایندگان شرکت ‌های فناور غیر دانش بنیان و…

پاسخگویی شرکت بومرنگ:

o       تلفن: 02166535779- 02166530680-02166533864-02166514381  (داخلی 200-220)

o       واتس­اپ: 09219572627

طی رویداد توسعه همکاری‌ های دانش‌ بنیان در واحدهای صنعتی استان تهران که با استقبال چشم گیر هر دو طیف صاحبان صنایع و فناوران مواجه شد،10واحد صنعتی خصوصی، شامل شرکت‌ های صنايع تخم‌ مرغ تلاونگ، نیرومند ‌پلیمر پارس، مجتمع نان  آوران(پارسیان  آنزیم ایرانیان)، شیرآلات راسان، صنایع انفورماتیک سدید، فرافن  گاز تهران، تکاپ اتصال دماوند، اسوه  سازان نیک، النابافت و سنگ بری پورانی نیازهای فناورانه خود را برای مخاطبان تشریح نمودند و از آنها خواستند در صورتیکه فناوری یا محصولی برای رفع این چالش ‌ها دارند معرفی نمایند. بلافاصله بعد از اتمام ارائه، شرکت‌ های دانش ‌بنیان مستعد حاضر در رویداد، در بخش میزهای B2B، وارد جلسات مذاکره مستقیم با واحدهای صنعتی شدند و توانمندی خود برای رفع چالش‌ های مطرح  شده را به ایشان معرفی نمودند.

در بخش دیگری از این رویداد، نمایشگاهی از توانمندی بیش از 40 شرکت دانش‌ بنیان و فناور دایر شد و بازدیدکنندگان که عمدتاً مدیران عامل و متخصصان فنی کارخانه ‌ها و واحدهای صنعتی استان تهران بودند، با محصولات این شرکت ‌ها آشنا گردیدند.

دکتر سعید صادقی “مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران، مهندس ایمان حیاتی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران، دکتر سید معین هاشمی “مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی”، دکتر فاضل همامی “مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فولاد و معدن” از جمله افراد شاخص حاضر در این رویداد بودند.

بیش از 500 نفر در این رویداد توسعه همکاری‌ های دانش‌ بنیان در واحدهای صنعتی استان تهران یک روزه که در تاریخ 5 مردادماه 1401 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار گردید حضور داشتند.

تیم پایش ترویج صنعتی نانو با حضور در این نمایشگاه و مراجعه به غرفه های مستعد توسعه فناوری نانو، ضمن معرفی توانمندی های فناوری نانو در این حوزه، تقاضاهای فناوری، درخواست های نشست و جلسات تخصصی و همچنین تمایل شرکت ها جهت حضور در سمینارها و وبینارهای تخصصی ترویج صنعتی را دریافت کردند.

گروه صنعتی لینکران (مصالح نوین صنعت و ساختمان)، فرافوم، شرکت مهندسی فناوران الماس مانا، صنایع الکترونیک صناف آریا، شرکت دانش بنیان اندیشه پژوهان شریف، قالبسازی مهرکار، رخشان پلیمر صنعت (تولیدکننده کامپاندهای مهندسی و مستربچهای افزودنی)، یوشیتا، صنایع انفورماتیک سدید، پارسیان آنزیم ایرانیان-نان آوران، صنایع تخم مرغ تلاونگ، نیرومند پلیمر پارس، اسوه سازان نیک، فرافن گاز تهران، النابافت، سنگبری پورانی، شیرآلات راسان، تکاب اتصال دماوند، صنایع بسته بندی جهان چیلیک ایرانیان، از شهرکهای صنعتی نظیر شهرک صنعتی پیام، شهرک صنعتی عباس آباد، شهرک صنعتی نصیرآباد، شهرک صنعتی شمس آباد، ناحیه صنعتی آیینه ورزان، پرند، شهرک صنعتی قرچک، شهرک صنعتی تهران از جمله مجموعه ها و شرکتهای حاضر در این رویداد بودند.