در مسیر تأمین نیاز صنایع به نانوذرات از معادن داخلی کشور

یک شرکت ایرانی نیاز صنایع مختلف به نانوذرات را با استفاده از معادن داخلی رفع می‌کند. در جهت حمایت از استارتاپها و کسب و کارهای نوپا، این شرکت نیز در حال حاضر برای اخذ گواهی های نانومقیاس ستاد نانو نیز اقدام نموده است.

امیر نظر جنگجو از اعضای هیئت‌مدیره شرکت نانو پژوهان سفیر آسیا در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو بیان کرد: «شرکت ما نانوذرات منیزیم اکساید و کربنات منیزیم تولید می‌کند. این محصولات در صنایع مختلفی از جمله فولاد، آرایشی بهداشتی، دارو، الکترونیک، لاستیک و رنگ استفاده می‌شود.» .

وی افزود: «مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصولات به صورت داخلی تامین می‌شود، سنگ معدن از معادن استان زاهدان تهیه شده و پس از اعمال اقدامات فیزیکی و شیمیایی به نانوذرات تبدیل می‌شوند. این محصولات در حال حاضر در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارند و برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند.»

عضو هیئت‌مدیره شرکت نانو پژوهان سفیر آسیا با اشاره به این که دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید نانوذرات در کشور وجود ندارد ، اظهار کرد: «در حال سفارشی‌سازی این دستگاه‌ها و تجهیزات هستیم. با وجود تمام این موانع ۶ تن در ماه تولید نانوذرات منیزیم اکساید و کربنات منیزیم داریم.»

جنگجو عنوان کرد: «تا پیش از این نیاز بازار داخلی به نانوذرات تنها از طریقرواردات تامین می‌شد. در حال حاضر تنها تولیدکننده منیزیم اکساید نیز با درجه خلوص بالا در کشور هستیم و نیاز بازار در این زمینه نیز با واردات تامین می‌شده است.»

وی در خصوص مزایای محصول ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی گفت: «با استفاده از محصول داخلی درگیری‌های گمرکی برای مشتری وجود ندارد. همچنین قیمت محصول به نوسانات ارزی وابسته نیست، بنابراین برای مصرف‌کننده مقرون به صرفه‌تر محسوب می‌شود. از سوی دیگر نگرانی در خصوص تامین مواد اولیه وجود ندارد چراکه به طور کامل از معادن داخلی تهیه می‌شود.»

عضو هیئت مدیر شرکت نانو پژوهان سفیر آسیا با اشاره به این که توسعه این محصولات حدود یک سال طول کشیده است، بیان کرد: «استفاده از نانوذرات در صنعت فولاد هنوز به خوبی جا نیفتاد است و تنها یک کارخانه فولاد از آن استفاده می‌کند که میزان مصرفی خود را از چین وارد می‌کند. منیزیم اکساید مصرف بالایی در کشور دارد و سالانه ۱۰ هزار تن در صنایع داخلی مصرف می‌شود، با مشتریان زیادی وارد مذاکره شدیم و پس تکمیل خط تولید، می‌توانیم تامین‌‌کننده آن‌ها شویم.»

نیاز صنایع به نانوذرات از معادن داخلی می‌شود