در مسیر استخراج طلا با کربن فعال ساخت‌ایران

یک شرکت ایرانی در مسیر کسب و کارهای نوپا و استارتاپی، موفق به تولید کربن فعالی شده که در استخراج طلا به کار می‌رود.

هومن بخشی، کارشناس ارشد مهندسی فناوری شرکت نانوگستر کیمیاگران آروند در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو بیان کرد: «شرکت ما از چند بخش مختلف تشکیل شده، یکی از برندهای آن مکس نیت است که تولیدکننده تمیزکننده و پاک‌کننده خانگی و خودرو است. با بهره‌گیری از فناوری نانو یک سری ویژگی‌های جدید به این محصولات اضافه شده است، برای مثال خاصیت ضد گردوغبار باعث می‌شود که پس از تمیز کردن سطح چوبی و چرمی، گردوغبار روی آن ننشیند.»

وی افزود: «نمونه دیگر استفاده از فناوری نانو، ایجاد خاصیت ضد نفوذ اشعه فرانبنفش به سطح بدنه خودرو است که مانع از تغییر رنگ خودرو به مرور زمان می‌شود. لکه بر فرش، تمیزکننده شیرآلات، تمیزکننده استیل، گاز و شیشه از دیگر محصولات ما هستند که هر کدام با استفاده از فناوری نانو خاصیت‌های نوینی گرفته‌اند.»

کارشناس ارشد مهندسی فناوری شرکت نانوگستر کیمیا گران آروند با اشاره به این که بخش دیگر شرکت در حوزه تولید محصولات و پیش ماده‌های مورد نیاز صنایع فعال است، اظهار کرد: «این بخش ویژه بازار بی تو بی است و تحت عنوان برند آروند محصول ارائه می‌دهد. نانوساختارهای مختلف اکسید روی و کلسیم کربنات که کاربردهای مختلفی در صنایع دارند، از جمله محصولات این برند است. بازار هدف این محصولات صنایع پلیمر و پلاستیک، لاستیک سازی، صنایع بتن و ساختمان است.»

بخشی گفت: «شرکت ما نانوذرات نقره نیز تولید می‌کند که خاصیت آنتی‌باکتریال دارد. آورندکس محصول دیگری است که ضدعفونی کننده کلین روم‌ها و اتاق عمل است. همچنین تحقیقات زیادی در حوزه کربن فعال انجام داده‌ایم و محصول ویژه‌ای برای مصارف خاص توسعه داده‌ایم. این محصول برای استخراج طلا از سنگ معدن و در صنعت پتروشیمی به کار می‌رود.»

وی افزود: «این کربن فعال برای اولین بار در ایران تولید می‌شود و نیاز بازار داخلی تاکنون به صورت ۱۰۰ درصد از واردات تامین می‌شده است. سالانه حدود ۲ هزار تن کربن فعال وارد کشور می‌شود. این محصول بعد از دو سال تحقیق و توسعه در کشور تولید شده، در معدن طلا با موفقیت تست شده و  در حال حاضر در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارد. ظرفیت تولید ما در گام اول ۵۰ تن و در گام دوم ۱۰۰ تن است.»


استخراج طلا با کربن فعال ساخت‌ایران