بومی‌سازی سوپرجاذبی که هزار برابر وزن خود آب جذب می‌کند

یک شرکت ایرانی نوعی سوپرجاذب کشاورزی تولید می‌کند که تا هزار برابر وزن خود آب جذب می‌کند.

علی ابراهیمی دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر پژوهشگاه پلیمر و مدیرعامل شرکت آب‌بان در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو عنوان کرد: «تمرکز اصلی ما در حوزه تحقیق و توسعه انواع محصولات پلیمری به ویژه پلیمرهای پایه اکلریلیک است. همکاری ما با ستاد توسعه فناوری نانو از سال ۹۷ شروع شد و اولین پروژه نیز سوپرجاذب‌های کشاورزی بود.»

وی افزود: «سوپرجاذب کشاورزی حالت پودری دارد و شبیه به شکر است. وقتی آب را جذب می‌کند حالت ژله‌ای می‌گیرد و می‌تواند تا هزار برابر وزن خود آب جذب کند. البته میزان جذب آب به املاح موجود در آب نیز بستگی دارد. توسعه این محصول حدود دو سال طول کشیده و در حال حاضر به مرحله تولید نیمه صنعتی رسیده است. هزینه تولید این محصول در مقایسه با محصولات مشابه داخلی و خارجی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر است.»

مدیرعامل شرکت آب‌بان با اشاره به این که شرکت محصولات دیگری نیز دارد، بیان کرد: «لخته‌کن‌های گل محصول دیگری است که در آب‌بان توسعه یافته است. این ماده داخل پساب ریخته شده و مواد نامحول را به شکل گل ته‌نشین می‌کند. نام دیگر این محصول فلوکولانت آنیونی و کاتیونی است که با توجه به بار ذرات مورد نظر برای ته‌نشینی به پساب اضافه می‌شود.»

براهیمی اظهار کرد: «محصول دیگر ما سوپر جاذب‌های بهداشتی است که مرحله در حال توسعه قرار دارد. این ماد در پوشک بچه و پدهای بانوان استفاده می‌شود و قادر به جذب آب و خونابه است. قابلیت جذب آب شور تحت فشار این سوپرجاذب بسیار بالاست و در حالی که قیمت آن نسبت به محصولات مشابه داخلی و خارجی کمتر است.»

وی گفت: «نمایشگاه نانو ایران برای استارتاپ‌هایی همانند ما محل مناسبی است تا سرمایه‌گذار جذب کنیم و تسهیلات بگیریم.»