حتی رادارها نیز نمی‌توانند رد نانو را بزنند

یک شرکت ایرانی موفق به تولید نانوکامپوزیتی با قابلیت رادارگریزی شده است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع نظامی دارد.

علی شجری مدیر تحقیق و توسعه نانو ایمن موج در گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه ایران نانو در خصوص محصول این شرکت بیان کرد: «این محصول نانوکامپوزیت جاذب امواج الکترومغناطیس نام دارد و می‌تواند امواج رادار را جذب کند. بدین ترتیب با استفاده از این نانوکامپوزیست می‌توان ادوات نظامی را از دید رادارها مخفی کرد.»

وی افزود: «این محصول علاوه بر خاصیت رادارگریزی، از ایجاد اختلال عملکرد در قطعات مدار نیز جلوگیری می‌کند و به همین دلیل در صنایع الکترونیک و مخابرات نیز کاربرد دارد. نانوکامپوزیت به صورت نیمه‌صنعتی تولید شده و در حال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار و تولید انبوه هستیم.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت نانو ایمن موج با اشاره به این که محصول خارجی مشابه نانوکامپوزیت وجود دارد، عنوان کرد: «قیمت محصول ایران ۵۰ درصد کمتر از نمونه‌های خارجی موجود است. در ساخت نانوکامپوزیت ما از نانوذرات کربنی و مغناطیسی استفاده شده و می‌تواند حداقل ۹۰ درصد امواج الکترومغناطیسی را جذب کند.»

شجری با اشاره به این که توسعه نانوکاپوزیت کمتر از یک سال طول کشیده است، گفت: «طی این بازه نمونه آزمایشگاهی را به نمونه صنعتی تبدیل کردیم. از نانوکامپوزیت می‌توان در ساخت پهپادها و قطعات مختلف استفاده کرد. صنایع نظامی و شرکت‌های مخابراتی و الکترونیک استقبال خوبی از نانوکامپوزیت ما کرده‌اند.»