ساخت نانوپودری که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد

یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه نانو نانوپودری ساخته که خون‌ریزی را کنترل می‌کند.

محمد امانی، مسئول توسعه و تحقیق شرکت یارادرمان سیرنگ مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو اظهار کرد: «شرکت در زمینه پانسمان‌های نوین فعال است و تاکنون چهار محصول تولید کرده‌ایم. دو مورد از این محصولات مجوزهای لازم را گرفته‌اند.»

وی افزود: «یکی از این محصولات نانوپودر ژل شونده نام دارد که روی بستر زخم قرار می‌گیرد و با اضافه شدن مایعات خاصی مانند آب مقطر، روی زخم به یک شیت تبدیل می‌شود که نقش پانسمان را ایفا می‌کند. محصول بعدی بندآورنده خون نام دارد که در جراحات عمیق مانند زخم‌های ناشی از گلوله و چاقو به کار می‌رود.»

مسئول توسعه و تحقیق شرکت یارادرمان سیرنگ بیان کرد: «بندآورنده خون باعث می‌شود فرد آسیب‌دیده تا زمان رسیدن به مرکز درمانی دوام بیاورد. این محصول خون‌‌ریزری را کنترل می‌کند و باعث نجات جان بیمار می‌شود. این محصول به تولید آزمایشگاهی رسیده و تست‌های حیوانی آن با موفقیت انجام شده است.»

امانی با اشاره به این که کارهای لازم برای اخذ مجوز کد اخلاق و شروع فرایند تولید نیمه‌صنعتی این دو محصول صورت گرفته است، عنوان کرد: «در حال گرفتن تاییدیه نانومقیاس برای این دو محصول هستیم. هیدروژل عسل درمانی و محلول‌های شست‌وشوی زخم نیز از دیگر محصولات ما هستند که به زودی وارد بازار می‌شوند.»