شرکت فاضلاب تهران از فناوری‌نانو بهره‌مند شده است

با جایگزینی کامل نانوحباب به جای هوادهی، شرکت فاضلاب تهران از فناوری‌نانو بهره‌مند شده است. این کار با کمک شرکت نانو حباب انرژی و همکاری شبکه تبادل فناوری ستاد نانو انجام شده است. دستگاه‌های تولیدکننده نانوحباب می‌توانند گاز را با راندمان بسیار بالا توسط یک فرایند خاص انتقال دو فازی به داخل مایع تزریق کنند. این دستگاه‌ها ظرفیت انتقال گاز را در مقایسه با تجهیزات مرسوم به‌طور قابل توجهی افزایش داده و در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب علاوه بر بهبود قابل توجه کارایی واحدهای هوادهی، ازن‌زنی و کلرزنی موجب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و مصرف انرژی می‌شوند.

مشارکت و همکاری در تجاری‌سازی و توسعه بازار دستگاه تولید نانوحباب هوا درسیستم‌های تصفیه زیستی فاضلاب به روش لجن فعال یکی از پروژه‌های شبکه تبادل در سال گذشته بوده است.

هوادهی در فرایند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که می‌تواند کارایی تصفیه‌خانه و هزینه‌های تصفیه را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف انرژی در مرحله هوادهی به طور کلی ۵۰ – ۹۰ درصد مجموع انرژی مورد نیاز و بیش از ۳۰ درصد کل هزینه‌های عملیاتی را تشکیل می‌دهد، بنابراین انتخاب روش‌های مناسب هوادهی به منظور افزایش کارایی، فرایند بسیار مهمی است. در حال حاضر سیستم‌های متداول هوادهی که به انواع هواده‌های سطحی و یا بلوئرها وابسته هستند انرژی قابل توجهی را مصرف می‌کنند اما راندمان انتقال اکسیژن بسیار پایینی دارند. علاوه بر هزینه‌های بالای این تجهیزات که از کشورهای خارجی خریداری و تامین می‌شوند، تعمیرات و تجهیزات جانبی از قبیل دیفیوزرها و سیستم لوله‌کشی نیز هزینه‌های مجزایی را به سیستم تحمیل می‌نمایند.

سیستم هوادهی توسط سامانه‌های نانوحباب واتوکس یک فرایند انتقال اکسیژن با کارایی بسیار بالا می‌باشد که مایع را با اکسیژن محلول و میلیاردها نانوحباب اشباع می‌کند، بنابراین با ایجاد یک محیط مملو از اکسیژن باکتری‌های هوازی را قادر می‌سازد تا عملکرد بسیار موثری داشته باشند و بدین وسیله موجب افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه و کاهش هزینه‌های تصفیه بیولوژیکی می‌شود. در هوادهی توسط روش‌های مرسوم به دلیل محدودیت تامین اکسیژن، فرایندهای حذف مواد آلی به‌ویژه نیتریفیکاسیون نمی‌توانند تکمیل بشوند ولی به هر حال در هوادهی توسط سامانه‌های نانوحباب واتوکس هیچ محدودیتی از لحاظ تامین اکسیژن وجود ندارد. در این روش زمان تماس موثر و همچنین سطح تماس بین حباب‌ها و مایع اطراف افزایش یافته که به نوبه خود سبب افزایش ضریب انتقال جرم اکسیژن از حباب به داخل مایع و نیز افزایش غلظت اکسیژن محلول می‌شود.

از جمله مزیت‌های این فناوری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

*افزیش قابل توجه میزان اکسیژن محلول و توزیع یکنواخت آن در تمام اعماق

*عدم نیاز به دیفیوزر و خطوط انتقال هوا

*عدم نیاز به اتاق استاندارد و ایزوله

*تعمیرات و نگه‌داری آسان

*کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه و بهره‌برداری به ترتیب به میزان ۳۰ و ۵۰ درصد

*کاهش میزان مصرف برق  به میزان ۴۰ درصد

*ارتقاء ظرفیت و کیفیت تصفیه

*کاهش بو

*تولید داخل و عدم وابستگی به کشورهای خارجی

شرکت نانو حباب انرژی با بهره‌مندی از توانایی نخبگان جوان کشور و در راستای حرکت در مرزهای دانش، به منظور رفع بخشی از نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف از قبیل آب، محیط زیست، آبزی‌پروری، کشاورزی، صنایع غذایی، بهداشت و … تأسیس شد. بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و پیشرفته با کارآیی بالا و هزینه‌های عملیاتی پایین در استفاده از پتانسیل گازهایی از قبیل اکسیژن، ازن، نیتروژن و … در صنایع مختلف از مهمترین اهداف این شرکت به شمار می‌رود. دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت ژنراتورهای میکروحباب و نانوحباب یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت نانو حباب انرژی است.

برای بازدید از غرفه شرکت نانوحباب انرژی به سالن ملل در نمایشگاه بین‌المللی مراجعه کنید.