استفاده شرکت عالیس از فناوری‌نانو

غنی‌سازی نوشیدنی‌ها با امگا ۳ درون پوشانی شده در ساختار نانولیپوزوم، پروژه‌ای است که پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برای شرکت عالیس انجام داده است.

درون‌پوشانی اسیدهای چرب امگا ۳ با پلیمرهای غذایی، روش قابل توجهی برای بهبود پایداری اکسیداتیو در طول دوره نگهداری و در نتیجه بهبود ویژگی رهایش کنترل‌شده‌ی آن در هنگام تجزیه است. انواع مواد مختلف مانند امولسیون‌ها، کمپلکس‌های بیوپلیمری و هیدروژل‌ها همچنین انواع فناوری‌ها برای درون‌پوشانی روغن ماهی استفاده می‌شود. فناوری خشک کردن پاششی به دلیل هزینه پایین و تجهیزات در دسترس، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن امگا ۳ استخراج شده از بذر کتان، حاوی میزان قابل توجهی از سایر ترکیبات مفید مانند توکوفرول، استرول و لیگنان‌ها است. استفاده از سامانه لیپوزومی باعث افزایش پایداری روغن‌ها می‌شود. تهیه نانولیپوزوم‌های حاوی روغن غنی از امگا ۳ و بهینه کردن این سامانه ضمن اقتصادی بودن، می‌تواند به‌عنوان روشی سبز برای سنتز نانوحامل‌های حاوی ترکیبات زیست فعال در مقیاس صنعتی باشد. همچنین این سامانه باعث بهبود پایداری فیزیکی و  اکسایشی روغن کتان در مقایسه با سایر روغن‌ها شده است. علاوه بر این تاثیر منفی بر خواص طعم، بو و بافت نوشیدنی نخواهد داشت.

از مزیت‌های این فناوری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کارکرد صحیح سیستم عصبی

*تولید مثل

*نقش در متابولیسم و نقل و انتقال کلسترول و تری گلیسرید‌ها

*تحریک متابولیسم

*افزایش سرعت متابولیسم و افزایش تولید انرژی و عملکرد صحیح مغز و سلول‌های عصبی و…

سامانه نانولیپوزمی درون‌پوشانی شده به گونه‌ای طراحی شده که نوشیدن یک بسته ۲۰۰ میلی‌لیتر آب پرتقال، ۴۰ درصد نیاز روزانه افراد به امگا ۳ را تامین می‌کند.

شرکت عالیس هم از فناوری‌نانو استفاده می‌کند