فناوری منسوجات نانویی ایرانی، برنده مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سوئیس

شرکت دانش‌بنیان سپنتا مهر ماندگار، به عنوان یکی از شرکت‌های نانویی ایرانی، موفق به کسب رتبه اول و مدال طلا در مسابقات جهانی اختراعات سوئیس شد.

این رقابت از ۱۰ تا ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ به صورت آنلاین برگزار شد و ۱۱۰ نفر در قالب هیئت داوران به بررسی اختراعات مهم ارسالی در ۱۵ حوزه‌ مختلف از کشاورزی، فناوری‌نانو تا علوم کامپیوتر، اپتیک، هوانوردی و محیط‌زیست پرداختند. یکی از شاخص‌های مهم در این رقابت‌ها، سازگاری نوآوری با محیط زیست‌ پایدار بود. پس از سه روز بررسی و ارزیابی، برندگان این رقابت از سوی هیئت داوران معرفی شدند. شرکت سپنتا مهر ماندگار موفق به کسب مدال طلا در این رقابت‌ها شد.

حمیدرضا رضائیان، از مدیران این شرکت می‌گوید: «ما در این رقابت، با اختراع نانویی خود یعنی منسوجات با خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس وارد شدیم. این فناوری، حاصل دو سال و نیم کار تحقیقات ما بود که با همکاری مرکز صنعتی‌سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN)، انجام شد. در حال حاضر در مرحله تولید نیمه‌صنعتی هستیم. این فناوری در واقع نوعی پوشش نانویی است که روی منسوجات قرار داده می‌شود تا خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس را در پارچه‌ها ایجاد کند. این فناوری علاوه بر منسوجات در صنعت رنگ و فیلتر هوا نیز قابل استفاده است.»

این فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مواد دانشگاه تبریز و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران می‌افزاید: «در حال برنامه‌ریزی برای تولید منسوجاتی هستیم که این فناوری روی آن استفاده شده باشد و از سوی دیگر خدمات پوشش‌دهی را نیز در حال حاضر ارائه می‌دهیم. این فناوری می‌تواند به صورت مستربچ در اختیار شرکت‌های تولیدکننده رنگ و رزین و شرکت‌های فعال در حوزه بسته‌بندی قرار گیرد.»

محصول نانوفناورانه تولید شده توسط این استارت‌آپ، از قابلیت پوشش‌دهی بر روی انواع منسوجات برخوردار است. به‌عنوان مثال از این نانومواد می‌توان برای ایجاد خاصیت ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضد قارچی در انواع پوشاک، لایه‌های ماسک‌های تنفسی، گان و لباس‌های بیمارستانی، ملحفه، مبلمان، فرش، فیلتر سیستم‌های تهویه مطبوع و مصارف صنعتی استفاده نمود.

این محصول علاوه بر اثبات عملکرد در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی بر روی ماسک‌های تنفسی، بر اساس نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت، توانایی غیرفعال کردن و از بین بردن ویروس SARS-CoV۲ (عامل بیماری کرونا) بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۲۰۸۳۶ و فعالیت ضدباکتریایی بر روی باکتری‌های S.aureus و Klebsiella، pneumoniae براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ را دارد. لازم به ذکر است مجوزها و تاییدیه‌های مورد نیاز جهت تولید صنعتی این محصول در دست اقدام است. از جمله مزیت رقابتی این محصول فناورانه نسبت به محصولات موجود، امکان تولید صنعتی با فناوری بومی و مقرون به صرفه، امکان پوشش‌دهی آسان بر انواع منسوجات، کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌ها است.

از جمله مزایای این محصول می‌توان به مقاومت نانوپوشش اعمال شده در استفاده‌های مکرر روزانه و همچنین عدم آسیب به محیط زیست و سلامت انسان اشاره کرده و همچنین امکان استفاده از این فناوری علاوه بر ماسک‌های ضدویروس در کاربردهای متعددی نظیر فیلترهای تهویه مطبوع بیمارستانی، مدارس، وسایل نقلیه عمومی و منازل نیز وجود دارد.

لازم به ذکر است که سال گذشته منسوج ضد ویروس شرکت سپنتا مهر ماندگار نامزد دریافت جایزه بهترین محصول از نگاه موسسه Waterloo Filtration شد.