از صنعت خودرو تا لوازم خانگی، مشتریان ما در نمایشگاه نانو حضور دارند

فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس با بیان این نکته که مشتریان این شرکت از صنایع مختلف در دوره‌های پیشین نمایشگاه نانو حاضر بودند، از حضور شیلر فرآیند پارس در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱ خبر داد.

مهندس آزاد گفت: «در دور‌ه‌های قبلی نمایشگاه‌ نانو برخی از مشتریان شیلر فرآیند پارس حضور داشتند. در خانه نانویی، تعدادی از محصولاتی که با استفاده از فناوری نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی ساخته شده بودند، برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شد. همچنین در یکی از دوره‌های نمایشگاه نانو، ماکتی از خودرو قرار داده شده بود که چهار شرکت که از فناوری نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی شیلر فرآیند برای توسعه قطعات خودرو استفاده کرده‌ بودند، محصولات خود را در این ماکت خودرو برای نمایش عموم قرار داده بودند. فضای نمایشگاه فرصت مناسبی برای بازدید از طیف گسترده کاربردهای نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی شیلر فرآیند است. امیدوارم در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱ بتوانیم حضور موثرتری داشته باشیم.»

مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس افزود: «در چند سال گذشته علاوه بر حوزه‌هایی نظیر خودروسازی، صنایع فلزی، لوازم خانگی و برق روی استفاده از فناوری نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی در صنعت آندایزینگ و آلومینیم تمرکز کرده‌ایم و نتایج جالب توجهی نیز به دست آمده است. با اشاعه فناوری نانوپوشش تبدیلی در حوزه آندایزینگ و آلومینیم موفق شدیم سهم واردات مواد اولیه مورد نیاز این حوزه را به شدت کاهش دهیم. تا چند سال قبل، بیش از ۹۰ درصد از برخی از ترکیبات مورد نیاز این صنعت از خارج وارد می‌شد و همکاری با شرکت‌های اروپایی در این صنعت یک رویه جا افتاده بود. اما با تمرکزی که روی این صنعت داشتیم توانستیم میزان وابستگی به مواد خارجی را به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم و در حال حاضر شرکت‌های بزرگی نظیر  آلومرول نوین و آلومینیوم پردیس (روان‌گذار پردیس) موفق به جایگزینی نانوپوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی به جای پوشش‌های تبدیلی کروماته رایج درصنعت آلومینیوم شده‌اند. با این کار مزیت رقابتی صنعت آلومینیوم کشور ارتقاء یافته و قیمت نهایی محصولات این شرکت‌ها کاهش یافته است.»

اسید نیتریک، سود سوزآوز و کروماته از جمله موادی هستند که به شدت برای نیروی انسانی و محیط‌زیست خطرناک بوده و این موضوع همیشه دغدغه‌های سازما‌ن‌های نظارتی (محیط‌زیست) بوده است. شرکت‌های تولیدکننده آلومینیم و آندایزینگ به دنبال جایگزینی این مواد هستند که بعد از جایگزینی این نانوپوشش در این دو کارخانه آلومینیم‌سازی، اسید نیتریک، سودسوزآور و کروماته از چرخه تولید آن‌ها خارج شده است. با این کار مشکلات ایمنی کارگر و سمیت مواد در ملاحظات زیست‌محیطی حل شده و چرخه تولید نیز کوتاه‌تر شده است. نکته جالب توجه دیگر این که با حذف برخی مواد شیمیایی، هزینه کار برای این دو شرکت ایرانی کاهش یافته که منجر به کاهش قیمت نهایی محصول و رقابت‌پذیرتر شدن محصولات در بازار داخل و خارج از کشور شده است.