تفاهم‌نامه‌ای برای جذب شرکت‌های نانویی در پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت

در حاشیه رویداد رینکست ۲۰۲۲ که روز سه‌شنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۱ در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به امضا رسید.

هدف از این تفاهم‌نامه جذب شرکت‌های معرفی شده از برنامه رینکست به پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت است. در صورت انطباق موضوع فعالیت‌های شرکت‌های معرفی شده با محورهای موضوعی مورد قبول پارک، این شرکت‌ها با شرایط ویژه‌ای جذب خواهند شد. از جمله این شرایط ویژه می‌تون به تسریع فرآیند پذیرش شرکت در پارک، کمک به توسعه بازار محصولات در شبکه شرکت‌های وزارت نفت، امکان قرار گرفتن در اولویت دریافت خدمات و تسهیلات اعطایی پارک است.

از جمله محورهای همکاری مشترک می‌توان به معرفی شرکت‌های موفق در برنامه رینکست جهت استقرار در پارک، شناسایی، اولویت‌بندی و معرفی محصولات فناورانه از سوی برنامه رینکست در پارک در جهت کمک به توسعه بازار در شبکه شرکت‌های وزارت نفت، در اولویت قرار داد نیازهای فناورانه معرفی شده از سوی پارک در برنامه رینکست، کمک به تجاری سازی محصولات و فناوری‌های شرکت‌های نانویی معرفی شده از سوی برنامه رینکست به پارک، استفاده از ظرفیت‌های نهادی واسط فناوری در قالب برنامه شبکه تبادل فناوری ستاد نانو جهت هماهنگی با پارک و احصای نیازهای شرکت‌های نفتی جهت بررسی و معرفی ظرفیت‌های فناورانه بومی اشاره کرد.

لازم به ذکر است، «رینکست» رویدادی است که به منظور تسهیل و حمایت از فرآیند تحقیق و توسعه با محوریت فناوری‌نانو برگزار می‌شود. آشنایی با «رینکست» و تسهیلات آن، معرفی شرکت‌های دوره قبل، دریافت ایده‌های نانویی برتر و شبکه‌سازی با فعالان و متخصصان نانو از جمله برنامه‌های این رویداد بود.

برنامه توسعه درون‌زا یا رینکست یکی از برنامه‌های حمایتی کارگروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌نانو است که تسهیلات مادی و حمایت‌های معنوی را به صاحبان صنایع ارائه می‌کند تا ریسک ورود به حوزه نانو به طور ویژه در فرایند تحقیق و توسعه برایشان کاهش پیدا کند. این حمایت‌ها به قصد تقویت ظرفیت‌های درونی شرکت‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود تا بتوانند با فرایند توسعه و تحقیقات، زایش و نوآوری محصولات نانومحور را از درون مجموعه خود شاهد باشند. «رینکست» با ارائه این حمایت‌ها به صاحبان صنایع کمک می‌کند تولیدات نانومحور را نیز در سبد محصولات خود داشته باشند.

مهمترین بخش حمایتی «رینکست» ارائه تسهیلات مالی در قالب وام کم‌بهره است. «رینکست» همچنین با قرار دادن معیارهای ارزیابی تشویقی این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا در صورت پیشرفت در مراحل تحقیق و توسعه، اخذ مجوزهای مربوطه برای تایید نانومقیاس بودن محصول یا پروتوتایپ نهایی و در نهایت تجاری‌سازی محصول درصدی از تسهیلات را به صورت بلاعوض دریافت کنند یا بازپرداخت وام با بهره کم‌تری صورت گیرد.