رفع نیاز صنعتی «شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب» با پکرهای نانوی ایرانی

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تعمیر و نگهداری ۲۲ حلقه از چاه‌های خود از فناوری یک شرکت نانویی ایرانی استفاده کرده است.

رامین روغنیان، معاون مدیر فنی بخش مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت جنوب می‌گوید: «شرکت ملی مناطق نفت جنوب بزرگترین زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که امکان تولید روزانه بیش از ۲٫۹ میلیون بشکه نفت را داشته که تقریبا ۷۵ درصد از تولید کل کشور است. این شرکت مسئولیت توسعه ۴۵ میدان نفتی را نیز به عهده دارد.»

محمد حسین غزل، رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت جنوب می‌گوید: «با توجه به تعداد چاه‌هایی که در محدوده جغرافیایی شرکت ملی مناطق نفت جنوب است، لازم بوده که در مقاطع مختلف اقدامات در جهت تولید در شرایط ایمنی انجام شود.»

روغنیان می‌گوید: «یکی از ملزومات مهم برای تداوم تولید از میادین، موضوع تعمیر چاه‌ها است و برای این کار لازم است از پکرهای حفاری استفاده شود که هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند.»

با توجه به نیاز شرکت ملی مناطق نفت جنوب، امکان‌سنجی ساخت پکرهای حفاری در دستور کار قرار گرفت و همکاری ویژه‌ای در این باره با دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

جمال ارغوانی هادی، مدیرعامل شرکت کیا صنعت شریف درباره این همکاری می‌گوید: «ما در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف یک قرارداد ارتباط با صنعت را با شرکت ملی مناطق نفت جنوب امضا کردیم و در سال ۱۳۹۷ تحقیقات این پروژه به نتیجه رسید و سال ۱۳۹۸ نیز شرکت کیا صنعت شریف را تاسیس کردیم. تمرکز ما در این شرکت اسپین‌آف شده از دانشگاه شریف، روی تولید پکرهای درون چاهی مورد استفاده برای حوزه نفت و گاز بود. پکرهای ما مبتنی بر قطعات الاستومری بود، الاستومرها در چاه‌ها به دلیل دمای بالا و شرایط سخت با چالش‌هایی روبرو هستند و در نتیجه نمی‌توانستیم هر الاستومری را به کار بگیریم. برای رسیدن به الاستومری که جوابگوی این شرایط چاه باشد، به سراغ فناوری‌نانو رفتیم.»

کل فرآیند طراحی، توسعه و تولید این پکرها در شرکت کیا صنعت شریف انجام شد و روی یک حلقه چاه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و نتایج کاملا قابل قبول بود و مورد تایید مسئولان شرکت ملی مناطق نفت جنوب قرار گرفت. از این رو همکاری میان این شرکت دانشگاهی و شرکت ملی مناطق نفت جنوب تداوم یافت و از این پکرها در ۲۲ حلقه از چاه‌ها استفاده شده که مزایایی نظیر ایمن‌سازی چاه یا جلوگیری از هرز رفتن را به همراه داشته است. به گفته مسئولان شرکت ملی مناطق نفت جنوب این پکرها گره‌های عملیاتی متعددی را برای صنعت نفت ایران باز کرده است.

مدیرعامل شرکت کیا صنعت شریف می‌افزاید: «در دوره‌هایی با مشکلات مالی مواجه بودیم که از حمایت ستاد نانو برخوردار شدیم تا از این مشکلات به سلامت عبور کنیم.»

به گفته رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت جنوب قرارداد برای خرید ۱۰۰ پکر منعقد شده است که ارزش آن‌ها در بازار بین‌المللی در مجموع ۵ میلیون دلار برآورد می‌شود که با تولید داخلی این پکرها از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

از آنجایی که فناوری تولید این پکرها در انحصار چند شرکت آمریکایی است، تولید آن‌ها به صورت بومی در داخل کشور یک پیروزی برای صنعت نفت ایران است.

رفع نیاز توسعه‌ای «شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب» با فناوری‌‌نانو