تولید محصولات برتر آرایشی و بهداشتی با فناوری نانو در کشور

محمدرضا شاهینی، مدیرعامل شرکت پارس حیان پیشتاز از اثربخشی بالای فناوری‌نانو در محصولات آرایشی و بهداشتی خبر داد. وی معتقد است که فضای کاری قابل توجهی برای تولید محصولاتی نظیر کرم‌های ضدآفتاب نانویی در کشور وجود دارد.

پارس حیان یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی بوده که موفق شده طیفی از کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب نانویی را تولید و به بازار عرضه کند.

دکتر شاهینی درباره نقش فناوری‌نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی می‌گوید: «این صنعت دارای سه بخش مختلف است. مراقبت بهداشتی (Personal Care)، آرایشی و بهداشتی (Cosmeceutical) و بخش آرایشی (Make Up). فناوری‌نانو وارد هر سه بخش شده و در حال حاضر محصولات نانویی در هر سه بخش در بازار وجود دارد. علاقه‌مندان ورود به این حوزه باید پیش از وارد شدن به صنعت آرایشی و بهداشتی دقیقا مشخص کنند که به کدام بخش قصد ورود دارند. در ایران حوزه آرایشی و بهداشتی (Cosmeceutical) بیشتر مورد توجه بوده و مقالات و محصولات در این بخش بیشتر است. استفاده از فناوری‌نانو در این صنعت معمولا برای سه هدف درمانی، بهبود کیفیت محصولات فعلی و جلوگیری از آثار منفی (مانندبلوک کردن پرتو خورشید) انجام می‌شود. از علاقه‌مندان این حوزه می‌خواهم که کاربرد فناوری‌نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی را تنها در کرم‌های ضد آفتاب نبینند و به طیف وسیع کاربردهای فناوری‌نانو در این صنعت توجه کنند.»

دکتر شاهینی در کنار نانوذرات از نانوآمولوسیون‌ها، نانولیپوزم، نانولوله‌کربنی و دندریمر و چندین نانوساختار دیگر به عنوان ترکیبات قابل استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی نام بود که در این بین در بخش نانوذرات، نانوذرات نقره سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه به تشریح کرم‌های ضدآفتاب نانویی پرداخت و گفت: «در کرم‌های ضدآفتاب از مواد شیمیایی جاذب برای جذب پرتوها استفاده می‌شود و در کنار آن از مواد بازتاب‌دهنده نیز برای بازتابش نور خورشید استفاده شده است که نانوذرات معمولا به عنوان بازتاب‌دهنده کیفیت کرم‌ها را بهبود داده‌اند. در این میان نانوذرات تیتانیم و اکسید روی از جمله پرکاربردترین نانوذرات مورد استفاده در کرم‌های ضدآفتاب هستند.»

مدیرعامل شرکت پارس حیان از تولید این نانوذرات با همکاری دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: «این نانوذرات برای تولید محصولات شرکت پارس حیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

دکتر شاهینی از کاربردهای نانولیپوزم، به استفاده از آن در تولید خمیردندان، دئودورانت، ضدچروک و کرم‌های روشن‌کننده اشاره کرد. ایشان افزایش نفوذپذیری لیپوزم به پوست را عامل افزایش کارایی محصولات نانویی حاوی لیپیوزم دانست. نانوآمولوسیون‌ها نیز در مرطوب‌کننده‌ها به عنوان عامل آبرسان عمل می‌کنند. از نانوکربن‌ها در تولید لوازم آرایشی نظیر ریمل و خط چشم استفاده می‌شود که سمیت رنگ‌های تجاری‌ مورد استفاده در این محصولات را کم می‌کند.

لازم به ذکر است شرکت پارس حیان محصولات خود را به کشورهای لبنان، عراق، افغانستان و کویت صادر می‌کند.


فناوری‌ نانو کارایی محصولات آرایشی را افزایش داده است